Moet je bij een APK keuring verplicht een beurt laten doen?

Wanneer je de auto APK laat keuren, is het dan verplicht om een kleine of grote beurt erbij te doen? (uitgaande van een auto die jaarlijks gekeurd moet worden)
of zou je theoretisch gezien jaren lang je auto alleen APK kunnen laten keuren zonder enig onderhoud?

En als een beurt erbij verplicht is, is het dan o.a. afhankelijk van de gereden km of je een grote of kleine beurt moet doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
4.7K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
nee - mijn auto wordt elk jaar alleen gekeurd
een onderhoudsbeurt heeft hij nog nooit gehad, zolang als ik hem heb (9 jaar)
ook mijn vorige auto heeft 12 jaar lang geen onderhoudsbeurt gehad

Het beste antwoord

Een beurt is bij een APK niet verplicht. Zo bestaan er ook 'neutrale' APK keuringsstations die alleen keuringen uitvoeren en dus geen reparaties/onderhoud.
Er wordt gekeken of de auto voldoet aan de keuringspunten. Zo ja, wordt hij goedgekeurd. Zo nee, wordt hij afgekeurd. En moet de klant alsnog naar een garage.

Keuren doet een 'gewone' garage met APK-bevoegdheid ook. Als de monteur echter een punt ziet waarvan hij weet dat het tot afkeur voor de APK zou leiden, herstelt hij dat. Na herstel van (in ieder geval) alles wat nodig is om door de APK te komen, wordt de auto uiteraard APK goedgekeurd door de keurmeester van de garage. (Of de auto moet van zodanige kwaliteit zijn dat herstellen geen enkele zin meer heeft.)

Voor de klant van de garage zit daar het "risico" in, dat de garage uit commercieel oogpunt de neiging heeft om zaken te vlug te herstellen. Daar wordt de klant niet slechter van maar als zijn doel alleen maar was om de auto door de APK te laten komen, had het ook wel 'wat minder gekund'.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is niet verplicht.

Wel is het vaak zo dat bij een beurt bij een garage de APK gratis of tegen een gereduceerd tarief kan worden verzorgt. En dat reparaties die anders tot afkeur kunnen lijden door de garage tijdens het onderhoud kunnen worden meegenomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergeet het maar dat het gratis is, dat mag namelijk niet.
Ik pleeg het onderhoud aan mijn auto zelf en laat hem ieder jaar door een keuringsstation zonder eerst een onderhoudsbeurt te laten geven keuren.

Dus nee een onderhoudsbeurt is niet verplicht.