Wat is van invloed op het slijtageproces van verstuivers van een dieselmotor?

Binnen zeer korte tijd na aanschaf van een tweedehandse Ford Transit Connect (kilometerstand van ca 95.000 km) moet eerst één en na enkele weken ook de drie andere verstuivers vervangen worden. Onkosten: enkele duizenden euro’s.
Bij verschillende garages krijgen we steeds een ander geluid te horen: het zou kunnen komen door goedkope diesel; het komt niet vaak voor; het is een vaker voorkomend euvel ...
We hebben geen idee over de oorzaak en we kennen niet de voorgeschiedenis van deze auto.
Heeft het met rijstijl te maken? Is de kwaliteit van de diesel van belang?
N.B. Misschien is de juiste benaming anders dan hierboven beschreven. In een Duitse garage heette het onderdeel ‘einspritz(düse)ventile’.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
3K

Het beste antwoord

In je vraag heb je zelf al enige mogelijkheden aangegeven. zoals rijstijl en brandstof.

Elk mechanisch of elektronisch onderdeel in auto’s slijt. Dus ook de verstuivers. Over het algemeen gaat dit proces geleidelijk. Slijtage van dieselverstuivers kan leiden tot bijvoorbeeld:
◾afname van vermogen,
◾verhoogd brandstofverbruik,
◾rookontwikkeling bij accelereren,
◾startproblemen en
◾nadieselen of
◾lampje "storing brandstofsysteem" gaat branden

Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km. Dit proces kan wel versneld worden door bijvoorbeeld het tanken van een lagere kwaliteit brandstof (voornamelijk in het buitenland), of soms zelfs het (per abuis) tanken van de verkeerde brandstof en het rijden hiermee.

Hoop je hiermee voldoende informatie en antwoord gegeven te hebben.
Mvg. TegenXinnig.

Toegevoegd na 16 minuten:
Misschien vind je in deze link nog meer redenen die van invloed kunnen zijn op het slijtageproces.
http://www.autokompas.nl/techniek/item/11390-behouden-wat-goed-is-vervangen-wat-versleten-is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Begin al met de bepalen of je wel echt de verstuivers moet vervangen.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er verstuivers moeten vervangen worden.
Wat zeker van belang is dat al de brandstoffilters in orde zijn.
In de winter kan het zijn dat ze wat benzine of petrol bij de diesel doen om het bevriezen tegen te gaan. Als men nu teveel bijvoegd dan wordt de diesel minder vettig en worden de verstuivers minder goed gesmeerd.
Maar na 95000km zouden deze verstuivers nog niet moeten vervangen worden.
Ik denk dat ze u een oor hebben aangenaaid.
Robby BB

Toegevoegd na 12 uur:
Ik was nog vergeten te vermelden dat water in de diesel ook voor corrosie kan zorgen.