Is een "Schade inzittenden" aanvullende autoverzekering in de praktijk handig?

Wanneer - en wat vergoedt deze aanvulling precies? Is het voor de letselschade niet voldoende om een zorgverzekering te hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Handig zeker, of het nodig is kun je pas concluderen als je er aanspraak op moet maken. Maar zo werkt iedere verzekering. Je verzekert je voor mogelijke problemen in de toekomst.

Een schade inzittenden verzekering vergoed de schade die iemand oploopt door blijvende invaliditeit of overlijden. Dit gaat dus verder dan alleen zorgkosten. Een van de grootste voordelen is dat hij ook schade uitkeert wanneer de partij die aansprakelijk is niet bekend is.

Overigens is het niet altijd zo dat de bestuurder ook is meeverzekerd, dat verschilt per verzekeringsmaatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schade inzittenden keert uit als de mensen die bij je in de auto zitten na een ongeval, lichamelijk letsel of schade aan goederen krijgen. Als je een aanvullende verzekering hebt worden de uitgekeerde bedragen hoger dan bij de standaarddekking. Bijv. bij blijvende invaliditeit in plaats van Eur 10.000 wordt er Eur 25000 uitgekeerd.

Tuurlijk heb je voor de eerste zorg, verpleging en revalidatie een zorgverzekering, (of dit zou iedereen moeten hebben...) De schade die iemand oploopt na een ongeval waardoor hij bijv zijn beroep niet meer kan uitoefenen, of lichamelijk beperkt raakt, deze schade wordt vergoedt door de ongevallenzittendenverzekering.
Dus ja, het is zeker nuttig om deze verzekering af te sluiten, meestal maakt het onderdeel uit van je autoverzekering, en kun je hem optioneel afsluiten voor maar een paar euro per maand.