Hoe kan ik gevaren op de weg beter herkennen tijdens rijlessen?

Ik heb vreselijk veel moeite met het herkennen van gevaar op de weg. Ik kijk veel om me heen, maar zie soms niet wanneer ik in moet grijpen.
Mijn rijinstructeur legt me naderhand uit waarom hij ingreep, en ik begrijp dan ook waarom.. maar op het moment zelf staat mijn hoofd even blank.

Ik heb zelf ook een beetje moeite met op tijd terugschakelen, remmen, voor een bocht of rotonde, waardoor ik soms in de stress schiet.

Kan iemand mij met mijn vraag helpen? Alvast bedankt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb mijn theorie al binnen.

Toegevoegd na 49 minuten:
Ik heb al meer dan 40 rijlessen gehad, maar kan nog steeds niet echt wennen aan het verkeer. Mijn rijinstructeur ergert zich er ook aan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
4.7K
Cryofiel
10 jaar geleden
Nu vertelt je instructeur achteraf waarom hij ingreep. Misschien kun je hem vragen eens een les lang vooraf aan te geven waar HIJ op let, en waar JIJ dus ook op zou moeten letten. Zoiets als "Zie je die fietser die al een tijd voor ons uit fietst? Daarnet had hij nog flink de vaart erin, nu remt hij af. Dat zou kunnen betekenen dat hij zometeen ineens linksaf slaat, vlak voor onze auto." Misschien heb je daar meer aan dan aan een uitleg achteraf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Slim opgemerkt cryo!

Antwoorden (4)

Over het terugschakelen. Begin op tijd. Goed van te voren al je gas loslaten en rustig beginnen met remmen. En dan op je gemak terugschakelen zodat je voor de kruising/rotonde/bocht klaar bent met alles (remmen, terugschakelen en koppelen). Als je dat tijdig doet, heb je meer tijd om om je heen te kijken.

Over het herkennen van gevaar. Dat is een kwestie van oefenen (vind ik). Wat helpt is tijdens het meerijden met iemand goed op het verkeer te letten. Observeer hoe het zich gedraagt en leer hiervan. Vergelijk hetgeen wat je ziet met wat je dacht dat er zou gebeurten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder kan ik weinig zeggen. Ik ben niet je rijinstructeur en weet dus niet hoe jij rijdt. Het beste advies blijft toch om je rijinstructeur goed te blijven vragen waarom het fout ging en hoe je zoiets in de toekomst voorkomt.
Ik denk dat de reden van dit probleem is, dat je op dit moment nog te veel aandacht nodig hebt voor het bedienen van de auto zelf (inderdaad schakelen, remmen, enz.)

Op het moment dat die handelingen geautomatiseerd verlopen - wat bij de een meer rijlessen kost dan bij de ander- kun je je aandacht volledig richten op het verkeer.

Ik ken je situatie niet maar op basis van hetgeen ik hierboven lees, lijkt het erop dat 'ze' je te vlug in drukke verkeer hebben 'losgelaten'. Eerst de techniek goed beheersen, dan in rustige buurten de weg op en daarna de moeilijke gevallen (druk stadsverkeer, rotondes, invoegen op de snelweg e.d.)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ik wilde precies hetzelfde zeggen. Doe een stapje terug, en leer eerst je auto goed kennen en kijk dan pas naar gevaar. Overigens denk ik dat je niet ver genoeg vooruit kijkt daarvoor, dus door een bocht heenkijken etc.
Dat kun je zoals je eigenlijk zelf ook al aangeeft door goed om je heen te kijken. En vooral door te anticiperen, dat is heel belangrijk, ik zal dat verderop verduidelijken. Omdat je blijkbaar je aandacht teveel nodig hebt voor het technisch handelen in de auto, lijkt het me goed om de instructeur eens te vragen op een rustig terrein (industrieterrein of dergelijke) eens extra goed te oefenen met het schakelen, remmen en dergelijke. Of je kunt hem vragen om eens op een andere tijd les te nemen als het wat rustiger op de weg is. Het beheersen van de auto moet als het ware automatisch gaan omdat je dikwijls in het huidige dikwijls jachtige verkeer al je aandacht nodig hebt om op de steeds veranderende situatie op en rond de weg te reageren.

Een van de belangrijkste dingen. Je moet leren te anticiperen, dat wil zeggen vooruitlopen op iets. Het meest duidelijke voorbeeld is: je rijdt 50 in de bebouwde kom en ziet in de verte kinderen spelen, ineens rolt er een bal de weg op ongeveer 50 meter voor je uit. Dan kun je er vergif op innemen dat er direct een kind achteraan zal rennen. Dus als je de bal ziet ga je afremmen om te voorkomen dat je dat kind gaat aanrijden, je speelt in op de situatie, dat is anticiperen. Als je te dicht achter een andere auto rijdt dan kun je niet goed zien wat er voor de andere auto gebeurt, door afstand te houden kun je veel beter zien en anticiperen op wat er voor die andere auto gebeurt. Je moet eigenlijk als het ware door die auto heen kijken, altijd moet je - zoals je begrijp al doet steeds om je heen kijken - maar vooral zover mogelijk de weg voor je afspeuren, want als er dan iets gebeurt heb je meer tijd om te kunnen reageren.

Nog een laatste tip als je moeite blijft houden met schakelen en remmen, vraag dan eens of je (een paar) lessen kunt krijgen in een auto met automatische transmissie, dan kun je alle aandacht bij het verkeer houden. Het nadeel van een rijbewijs voor een auto met automaat is wel dat je niet in een andere auto mag rijden zonder opnieuw een rijexamen voor een auto met een gewone versnellingsbak te doen.
10 jaar geleden
Je kan er veel over theoretiseren, doch kan je veel zien door ver voor uit te kijken en daarop anticiperen.
Kijken wat een ander doet in het verkeer en daarop reageren.

Bijvoorbeeld, zie je een onoverzichtelijke gelijkwaardige kruising dan kan je bijvoorbeeld al beginnen om wat gas terug te halen, opdat als er wel iemand van rechts komt dat je dan gelijk kan afremmen of kunt stoppen.

Een goed voorbeeld voor wat betreft het anticiperen is als je iemand de zelfde kruising ziet naderen maar dan van links, en ziet dat deze een dusdanige snelheid heeft dat deze nooit op tijd meer kan stoppen.
Hierop reageer je dan door het gas los te laten of af te remmen.
Dit heet anticiperen, het ( positief ) reageren op de fouten van een ander.
Dit wordt helaas maar al te vaak vergeten.
Immers een ongeval dien je ten alle tijde zien te voorkomen, ook al zit jij goed en een ander fout.

Doch zijn er helaas ook verkeersdeelnemers die dan alsnog zeggen van ik rij stug door met alle consequenties van dien, want ik kom van rechts.
Op zich vind ik dat een dappere keuze, zeker als je door deze beslissing wekenlang in het ziekenhuis ligt of nog erger.........
Maar dat is dan niet erg , want je had immers het recht aan jou zijde toch.
Vandaar dat anticiperen zo belangrijk is.

E.e.a. leer je niet uit de theorie maar gewoon in de praktijk.