Wat zijn de voor- en nadelen van een alternatief vervoersbudget tegenover leasen?

Momenteel overweeg ik om over te stappen naar een alternatief vervoersbudget. Wat zijn de voor- en nadelen vwb het overstappen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Het beste antwoord

Aannemende dat je auto wilt blijven rijden, worden de autokosten onzeker. Je zult zelf een auto moeten kopen en de kosten zullen per maand (sterk) verschillen. De voordelen kunnen zijn dat je aan het vervoersbudget over houdt als je niet veel en/of een goedkope auto rijdt.

Voorzover ik weet is de uitbetaling van het budget bruto, er gaat dus nog loonbelasting af. Vraag even na of dat zo is. In mijn bedrijf kun je het leasebedrag laten uitbetalen en afzien van iedere vorm van vervoer door de werkgever. Ik vertaal het vervoersbudget als (ongeveer) hetzelfde.

Voordeel t.o.v. leasen kan ook zijn dat je geen overnameverplichting hebt als je van baan verandert, want je hebt niets over te nemen in dat geval. Ook betaal je uiteraard geen fiscale bijtelling en eventueel eigen bijdragen. Nadeel in ons bedrijf is dat je kunt kiezen uit 'maar' 12 merken, bij een vervoersbudget kun je rijden wat je wil.

Vergeef me als ik 'alternatief vervoersbudget' verkeerd vertaald heb, wellicht kun je dan nog even toelichten wat het is.

Uiteindelijk zul je zelf moeten uitrekenen wat voordelig is en of dat opweegt tegen onzekere maandelijkse autokosten t.o.v. op de euro nauwkeurig weten wat je kwijt bent bij leasen.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het lastig om het goed naast elkaar te zetten vwb kosten. Ik moet dan natuurlijk een auto aanschaffen en dus afschrijving e.d. gaan rekenen. Alternatief vervoersbudget betekent voor zover ik het begrijp uitbetaling van een bruto bedrag per maand waar je alles (?) van moet betalen. Wellicht is een site die e.e.a. vergelijkt, daar moet ik nog eens verder naar zoeken.
paulus811
14 jaar geleden
Wat een leaseauto kost, kun je tot op de euro (laten) uitrekenen. Als je uitrekent wat een eigen auto kost (afschrijving, renteverlies, brandstof, anwb lidmaatschap, onderhoud, verzekering etc) en dat afzet tegen het netto bedrag van het vervoersbudget kun je het aardig vergelijken. Je moet dan wel een vergelijkbare priveauto en leaseauto vergelijken. In het bedrijf waar ik werk kiezen alleen mensen die dicht bij het werk wonen en weinig zakelijke km's maken, voor het vervoersbudget. De rest kiest voor de auto. En tegenwoordig kun je voor relatief weinig een Toyota Prius leasen. Bijkomend voordeel is dat je geen prive investering in een auto hoeft de doen, je spaargeld blijft beschikbaar voor andere zaken. Sites die jouw specifieke situatie vergelijken zijn er denk ik niet. Last but not least krijgt iedereen in ons bedrijf met een leaseauto ook een NS jaarkaart. Ook dat zijn voordelen die je mee moet nemen als die in jouw geval van toepassing zijn. Succes!