Elke auto heeft een bepaalde topsnelheid. Is het wettelijk toegestaan deze topsnelheid eigenhandig te verhogen door bijv. de begrenzer te deactiveren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Dit mag, er zijn wel zaken waar je rekening mee moet houden.
Wanneer je dergelijke zaken aanpast in je auto voldoe je alleen niet meer aan de type goedkeuring. Je zou je auto dus opnieuw moeten laten keuren. De remmen zijn bij bepaalde types gebaseerd op een bepaalde snelheid. Dit zou een aparte RDW keuring moeten zijn.

Aparte is dat er vrijwel niet achter te komen is als je de begrenzer verwijderd. De auto wordt verplicht gekeurd als je betrapt wordt met het overschrijden van de ingestelde maximum snelheid. Anders is het ook niet traceerbaar. Bij de APK wordt er gekeken naar de standaard dingen. Zoals voor dit type moet de remschijf zoveel mm zijn minimaal.

Vraag is echter waarom je dit zou willen. Ik heb ooit eens 210 km/u gereden op de Duitse autobahn en dit is zo ontzettend hard. Bovendien kun je meestal niet harder omdat je moet anticiperen op het overige verkeer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi en duidelijk onderbouwd antwoord. +

Andere antwoorden (3)

Ja dat mag, mits hij natuurlijk apk goedgekeurd is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag ik dan zo vrij wezen om dit on-onderbouwde antwoord een min punt te geven?
Het opvoeren van een auto is binnen grenzen toegestaan.
Ik meen dat het zo'n 30% is.
Ik heb mij
ever van 35 naar 85 pk opgevoerd omdat de typegoedkeuring niet aangeeft of het een 1200 of 1600 is en dan pak je winst. De kans dat je gepakt word is vrij klein tót je een ongeluk krijgt want dan heb je kans op een complete check van je wagen waarbij dit aan het licht zal komen en je verzekering dus ongeldig is!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke autofabrikant is verplicht zg homologatiepapieren te leveren bij het model auto welke ze in een land willen invoeren.Daarin staat in detail waarmee de auto is geassembleerd, oftewel samen gesteld.
als een agent verkeerd wil, kan hij bij controle een bekeuring geven voor sportvelgen, want de staan dus niet in de papieren.
elke verandering is in principe dus beboetbaar, maar wordt in ons land oogluikend toegestaan.
Blijft wel de vraag ; waarom zou je het doen?wat is de meerwaarde?
het remsysteem is berekend op een bepaalde kracht, en dat geldt trouwens ook voor brommers en scooters.
ga je daar aan klungelen, verander je de remwaardes, en daarmee ook de veiligheid van je voertuig.
En idd bij een ongeval geconstateerd, niet verzekerd!!!