Wat zijn de jaarlijkse kosten voor Citroën C4 1.6 16V?

Ik wil een Citroën C4 1.6 16v aanschaffen om naar schatting zo'n 7500 km per jaar mee te rijden? De kmstand is 205.000. Wat zullen de jaarlijkse kosten van deze auto ongeveer bedragen? En zijn er eventuele grote problemen bij dit type bekend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Dit is van veel factoren afhankelijk. Met veel dingen kunnen wij je niet helpen. De wegenbelasting kun je zelf berekenen op:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/
Ik weet namelijk niet in welke provincie je woont.
Met betrekking tot je verzekering kan ik je ook niet verder helpen. Vraag her en der offertes aan. Belangrijke factoren is welke dekking je neemt en je schadevrije jaren. Zelf adviseer ik om de auto WA met SVI en een rechtsbijstand te verzekeren.

Qua brandstof moet 1 op 14 makkelijk haalbaar zijn. Dus 7500/14*1,75 (brandstofprijs ongeveer) = €937,- per jaar (uitgaande van een benzine motor, gezien de schatting van het aantal kilometers per jaar).
Onderhoud zou ik begroten op een €400,- per jaar. Maar dit is ooit net geluk hebben. Wanneer er een nieuwe distributieriem op moet of een set nieuwe banden ga je er met gemak overheen. Maar uitgaand van periodieke beurtjes en dergelijke moet dat haalbaar zijn. Echt save spelen doe je niet meer op een occacion met deze kilometerstand.

De afschrijving is niet iets waar je een auto op moet laten staan bij aanschaf (naar mijn mening). Maar als je uitgaat van een afschrijving van €500,- de eerste 2 jaar heb je dit denk ik heel ruim begroot. En zit je zeker save.