Voorwiel of achterwiel aandrijving, wat is beter met sneeuw?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
8.4K

Het beste antwoord

Het beste is, na de vierwielaandrijving, voorwielaandrijving. Je hebt dan de aandrijving op de sturende wielen, en die kunnen de auto door de sneeuw trekken in de juiste richting. Bij achterwielaandrijving wordt de auto voortgestuwd terwijl je moet hopen dat de voorwielen grip genoeg hebben om de auto te sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nonsens Nog steeds worden de race auto's via de achterwielen aangedreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die rijden dan ook niet door de sneeuw!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het nodig is ja, dan leggen ze er enkel andere banden op of dacht je dat er in de winter niet getraind wordt? Zeker de tijd om banden uit te testen op grip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry, maar naar mijn weten wordt een achterwielaangedreven raceauto (ik weet niet of jij een touringcar of een supercar bedoelt) niet gemaakt om door de sneeuw te rijden. Neem bijvoorbeeld een Ferrari 458, Die is achterwielaangedreven en gemaakt om lekker los mee te kunnen gaan op een circuit en ook wat grip te verliezen. Als je daarmee in de sneeuw rijdt, verliest die meteen grip als je flink gas geeft.

Andere antwoorden (4)

Voorwiel is in de sneeuw beter. Met achterwiel aandrijving kan de auto zijn grip verliezen in een bocht. 4wiel is natuurlijk het beste

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij een bocht kan de auto met achterwielaandrijving uitbreken en wegslippen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een voorwielaangedreven auto kan uitbreken en is dan moeilijker in het spoor te krijgen dan een achterwiel aangedreven voertuig.
Voor normaal gebruik voorwiel aandrijving , achter wiel aandrijving geeft geen vermogen nr de sturende wielen , ook zeg op gladheid duw een kinderwagen of trek m . Maar in handen van een echte rally rijder kan je een ander resultaat krijgen . Waarom achter wiel kan je voor de bocht al keren (driften ) dus al oom kerende de bocht door maar dit is alleen Vd zeer geoefende rijder .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede rallyrijder zet ook een voorwiel aangedreven auto achterstevoren in een bocht als hij dat wil, heeft niets met voor of achterwiel aandrijving te maken maar met de massa.
Het ligt er natuurlijk aan wat jij met je vraag bedoel! Als jij graag wil driften dan is achterwiel aandrijving met sneeuw beter! Om gewoon te rijden in de sneeuw is voorwiel aandrijving beter!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin Ook een vierwielaangedreven voertuig laat ik driften, heeft niets met de aandrijflijn te maken maar met de voortstuwende kracht van de massa.
Is afhankelijk van de rijvaardigheid.

Zoals je weet worden de vrachtauto's en race auto's nog altijd uitgevoerd met achterwiel aandrijving en zeker de eerste (vrachtauto's) rijden gewoon door bij sneeuwval, wat zeker van belang is dat men het voertuig volledig onder controle heeft ook bij gladheid.

Dat een personenauto voorwielaandrijving heeft, heeft te maken met gewichtsverdeling, doordat de motor voorin ligt heeft de auto ook constant de hoogste druk op de vooras, kijkt men bij oudere auto's (kever, fiat 600 etc.) daar lag de motor achterin en had de auto ook de beste aandrijving op de achterwielen.

Persoonlijk rijd ik met gladheid nog steeds het liefst met achterwiel aandrijving, mocht de vooras dan in de slip geraken kan ik door eenvoudig het gas los te laten de achteras af remmen en zo uit de slip komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vrachtauto's hebben door hun massa zoveel grip dat je daar heel anders mee rijdt in de sneeuw. Daarbij hebben die vaak ook aandrijving op meerdere assen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wordt toch is tijd dat je een vrachtwagen beter gaat bekijken. De meeste hebben slechts 1 aangedreven as en rijden ook gewoon als de vrachtwagen leeg is, dan hebben ze minder druk per vierkante centimeter dan een personen auto, zeker als het gaat om een trekker zonder oplegger met tandemas die gewoon doorrijd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Achterwiel is alleen aan te raden voor goede chauffeurs, die zich bewust zijn van de gedragingen van een achterwielaangedreven auto (gezien je antwoord val jij waarschijnlijk onder deze categorie). Voor andere huis tuin en keuken chauffeurs in Nederland is voorwiel aandrijving het beste in de sneeuw omdat je daarmee de sturende wielen in de goede richting kunt trekken. Het vrachtauto argument gaat in dit geval totaal niet op omdat het ten eerste niet te vergelijken is met een personenauto, ten tweede bestuurd wordt door professionals, en ten derde zijn ze ontworpen om een oplegger te trekken die voor veel meer druk op de achterwielen zorgt. Met een trekker zonder oplegger in de sneeuw moet je heel voorzichtig de bocht door omdat de kans dat de achterkant wegglijdt enorm groot is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En je reacties op de andere antwoorden zijn ook niet bepaald steekhoudend, omdat je het alleen over jezelf, raceauto's, rally auto's en driften hebt... Lekker relevant voor forensen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij beginnen de personen zelf in hun antwoord over driften etc. Daarbij wil jij zeggen dat iemand die een week zijn rijbewijs heeft een betere chauffeur is dan iemand die al twintig jaar als vertegenwoordiger rond rijdt in Nederland. Betreffende de vrachtwagens, de meeste vrachtwagens rijden ongeveer een kwart van de tijd leeg, dan hebben ze nagenoeg genoeg geen druk op de aangedreven wielen en komen perfect vooruit bij sneeuw. Voor het uitbreken van een trekker zonder oplegger hoeft het niet gesneeuwd te hebben, bij regenval kan dat al gebeuren. Al bij al blijft mijn eerste zin van het antwoord als een paal boven water staan: Is afhankelijk van de rijvaardigheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik durf zeker te stellen dat er mensen zijn die net een week hun rijbewijs hebben die een betere voertuigbeheersing hebben dan iemand die al 20 jaar als vertegenwoordiger rond rijdt. Wat niet wil zeggen dat het een betere chauffeur is wat betreft verkeersinzicht. De vraag is ook niet of vrachtwagens niet vooruit komen in de sneeuw... je kunt alleen niet een vrachtauto gebruiken in de voor/achterwiel aandrijvings discussie. Een uitbrekende trekker op een nat wegdek draagt alleen maar bij aan mijn argument. En met dat laatste ben ik het voor de volle 100% met je eens. En aangezien ik weinig vertrouwen heb ik de rijvaardigheid (lees: voertuigbeheersing) van 70% van de nederlandse automobilisten kan ik de meeste mensen van harte voorwielaandrijving aanbevelen, inclusief mezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vrachtauto is juist het perfecte voorbeeld om te gebruiken. Bestuurbaarheid en grip van de auto heeft te maken met de gewichtsverdeling van de auto. Een trekker breekt aan de achterzijde uit omdat er geen gewicht op de as drukt. Een personenauto heeft wel altijd druk op de achterwielen die naar verhouding hoger is dan die van een trekker. Een personenauto breekt dan ook uit omdat de voorwaartsstuwende kracht van de massa van het voertuig hoger is dan de wrijving van de banden en de oppervlakte. Om een auto te laten uitbreken maakt het niet uit of de auto voorwiel of achterwiel aandrijving heeft, het gaat over de wrijving die de aangedreven as heeft met het oppervlakte waarop het voertuig rijdt, dit maakt ook meteen dat het niet uitmaakt of de auto voorwiel of achterwiel aandrijving heeft, het gaat over de hoeveelheid druk die de auto op de aangedreven as heeft, daar de moderne auto de motor bij de meeste personenauto's voorin ligt is het ook meteen het beste dat die personenauto voorwielaandrijving heeft daar daar de meeste druk op ligt. Heeft een auto een perfecte gewichtsverdeling (zoals bij vele BMW's) dan is een achterwielaandrijving veiliger dan voorwielaandrijving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in mijn leven op diverse vrachtauto's gereden, daar zijn mijn ervaringen dan ook op gebaseerd. Zoals je misschien weet hoeft een vrachtauto niet eens profiel op zijn banden te hebben vanwege de druk op het wegdek. Vele kunnen ook nog een as optrekken als deze niet nodig is om de maximale asdruk te "verlichten".
Ik wil niet tegenspreken dat het het aan de ervaring van de chauffeur ligt, integendeel. Wat ik wel wil weerleggen is dat je alleen praat over "professionele" chauffeurs en dit als vergelijking gebruikt voor iedereen.
Ik zie al jaren tijden de gladde periodes de zogenaamde snelle jongens met hun achterwielaangedreven bolides beteuterd kijken naar ieder ander die wel kan rijden in de sneeuw terwijl zij alleen maar van stoep naar stoep kaatsen. Mooi die brede banden en stoer zoveel pk's, maar ze bakken er helemaal niets van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me dat je toch even moet gaan kijken wat er allemaal speelt. Enkel in Nederland is het toegestaan om te rijden zonder profiel op de banden, typisch is dat bij regenweer vele vrachtwagens op hun kant gaan, mogelijk een verband? Daarbij is op de vooras van de vrachtwagen slechts 1 wiel per aseinde gemonteerd, deze as is nimmer aangedreven, de asdruk op de vooras mag geladen gemiddeld 7.5ton zijn, de achteras die nagenoeg altijd is uitgevoerd met dubbellucht (groter oppervlak en dus minder druk per vierkante centimeter) slecht 10ton mag bedragen, hierdoor mag duidelijk zijn dat als de vrachtwagen leeg is de druk op de achteras vele malen lager is dan op de vooras. Ook spreek ik niet over een professionele bestuurder maar over personen met rijervaring, ken voldoende zogenaamde professionele bestuurders die nog niet weten hoe ze een bocht naar rechts moeten maken als ze in een trekker met oplegger rijden. dus onvoldoende goede ervaring hebben om een bocht te kunnen maken. Die snelle jongens ken ik, en dat is niet alleen met achterwielaandrijving maar ook de golfjes met de zogenaamde brede sloffen waar de druk per vierkante centimeter zo laag is geworden dat het wel lijkt als of het golfje een bal in de flipperkast is. Nogmaals de tractie van een auto heeft niets te maken met voor- of achterwiel aandrijving maar de druk verdeling, het rijden in sneeuw heeft niets te maken met voor- of achterwielaandrijving maar het kunnen rijden van de bestuurder en de bouw van het voertuig, het al dan niet in de slip geraken met een voertuig heeft enkel en alleen te maken met de wrijving tussen de banden en het oppervlak. Vaak kom ik met een oud kevertje (met achterwiel aandrijving) verder als het gesneeuwd heeft of in modderachtig terrein dan met de meeste moderne voorwielaandrijvers.