welke motorolie moet ik gebruiken voor een ford fiesta met 1.3i motor en 8 kleppen van bouwjaar 2000?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
7.2K

Het beste antwoord

Beste keuze is een 10 W 40 semi(half)-synthetische kwaliteit ACEA A3.
Een minerale olie ( 15 W 40 / 15 W 50 / 20 W 50 ) is niet goed voor een
motorblok van het jaar 2000.
Een moderne synthetische olie ( 5 W 30 / 5 W 40 ) is de beste kwaliteit,
maar is dunner en duurder, meestal een hoger olieverbruik ( risico dus ).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

U kan daar best een multigrade olie 20 W 50 voor gebruiken.
Die garandeert een goede koude start en zeker goede smering op bedrijfstemperatuur.
Dit is voor een motor met de nodige kilometers.
Voor jonge motoren is daarentegen een 10 W 50 aangewezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo,

Als je op deze site: http://www.valvoline.nl/ onderin je kenteken invult kan je zien welke olie je ervoor moet gebruiken. Ik hoop dat dit is wat je bedoelde :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal kun je het veste de olie erin doen die er nu in zit. Maar dit zal juist het probleem zijn in deze.
Ik zou dan ook gaan voor half synthetische olie gemengd met mineraalolie. 15W 40 zal dan aan de eisen voldoen.

Voor de goede orde het eerste getal staat voor de dikte van de olie bij normale temperaturen het laatste getal voor de dikte van de olie wanneer de motor warm is