Mag een garage met terugwerkende kracht het bewaringsrecht volgens de Bovag-voorwaarden toepassen?

Na reparatie tijdens m'n vakantie heb ik het onderdeel zonder voorbehoud meegekregen. Maar omdat met de vervanging de storing niet opgelost was, ben ik na eerst te hebben gecorrespondeerd, uiteindelijk terug gegaan. Ik vond dat het onderdeel onnodig was vervangen was. Ik vroeg om restitutie. Het onderdeel (computer) werd me met enig geweld afgenomen en ik werd de garage uitgebonjourd. Mag een garage dat doen? Is het diefstal? Of is het gewoon de Bovag die dat toestaat: "Mensen, ga toch niet naar Beun de Haas ..."

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik meen dat volgens het Burgerlijk Wetboek 3:84 er een rechtsgeldige overdracht is geweest, waardoor het onderdeel (ik heb er zelfs voor betaald) mijn eigendom is geworden.

Toegevoegd na 6 dagen:
De Bovag vindt dat zoiets zomaar kan en is daarin eerder belangenvertegenwoordiger van de ondernemer dan kwaliteitsinstituut t.o.v. de klanten. Maar heeft de Bovag gelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Wanneer je een storing hebt aan je auto en er wordt een onderdeel vervangen. Betaal je de volledige reparatie. Als echter blijkt dat een storing daarmee niet verholpen geldt er meestal een restitutie van de betaalde arbeidsuren. Wel blijft het gekochte onderdeel in jouw bezit en daar moet je meestal voor betalen. Je bent er immers op vooruit gegaan een oud onderdeel is verwijderd en je hebt er een nieuwe voor terug gekregen.
Uiteraard moet er wel een causaal verband bestaan tussen het vervangen onderdeel en de klacht. Als er bijvoorbeeld een lekke band is heeft het weinig zin de radiator te vervangen (raar voorbeeld maar denk dat het dan heel duidelijk is).

Het onderdeel is dus van jou en de garage mag het niet afnemen en kapot maken. Hier zou een vergoeding op zijn plaats zijn. Het is namelijk door jou gekocht en ze slopen dus jou eigendom.
Enig geluk bij een Bovag garage is dat je de rechtsbijstand in kan schakelen. Deze helpen in de meeste gevallen alleen als er sprake is van het Bovag keurmerk

Probleem is echter wel dat het vaak jouw woord is tegen dat van hen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord, maar de Bovag zelf doet er niets aan. De Bovag-bemiddelaar vindt dat de garage dat ontnemings-recht heeft, onder verwijzing naar de eigen Bovagvoorwaarden. Daar staat echter niets in over terugwerkende kracht en ook niet dat deze voorwaarden boven de wet gesteld zijn.
En nee, ik heb geen rechtsbijstandsverzekering. Ik hoop met een Goede Vraag op een zodanig goed antwoord dat ik ook de Bovag ermee om de oren kan slaan.
@ woord tegen woord, de Bovag-bemiddelaar kiest voor de ondernemer, ook al heb ik een getuige. De Bovag stelt zich op als belangenbehartiger van aangesloten leden en niet als kwaliteitsinstituur ten opzichte van de klanten. Tegenvaller dus.