Wanneer en door wie is de meting van de kilometerstand bij auto's verplicht gesteld?

alle auto's hebben een kilometerstand-meter. Ze zijn verplicht en knoeien met de stand is strafbaar in veel landen. Ik ga er niet van uit dat de eerste auto's een meter hadden, dus er is ooit besloten om het verplicht te maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1K

Het beste antwoord

Kilometerstand is niet verplicht.
Snelheidsmeter wel. (Voor auto's na 30 juni 1967)
Knoeien met de kilometerstand (als deze er is) is verboden omdat er "gewin" uit te halen is en dus fraude zou zijn.

http://mijnwetten.nl/voertuigreglement/hoofdstuk5/afdeling2/paragraaf4
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/2457237/2011/06/24/Knoeien-met-kilometerstand-officieel-verboden.dhtml
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoals moorddigger al opmerkt het meten van de kilometerstand is niet verplicht. Maar als je met je auto bij een autobedrijf komt voor een controle, beurt, reparatie of welke andere reden ook dan wordt de kilometerstand geregistreerd en per computer aan (voorheen) de Stichting NAP (nationale autopas) doorgegeven, vanaf 1-1 2012 voert de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) deze controle uit.

Maar er zijn allerlei mogelijkheden om de meter toch terug te draaien en daarom is een kilometercheck alleen niet voldoende om veilig een 2e hands auto aan te schaffen zo is het ook verstandig om het schadeverleden te controleren.

Op onderstaande site is heel veel info te vinden
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die link kost nog geld ook
Ceeve
11 jaar geleden
Hoezo kost die link geld ? Er is via die link heel veel nuttige en gratis informatie te vinden !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit:
De informatie is vrij inzichtelijk voor iedereen dus ook particulieren die tegen betaling van enkele euros en het invoeren van het kenteken snel informatie ontvangen over de kilometerstand.
Bedoeld jb86
Ceeve
11 jaar geleden
Ik begrijp best wat jb bedoelt maar hij zegt het gewoon niet goed, ook al betaal je niks dan nog kun je gratis nuttige informatie vinden en dat heb ik gezegd dus is zijn reactie gewoon niet juist, je kunt van alles bedoelen maar je moet het wel goed en volledig zeggen.