Heb ik teveel rijlesuren vergeleken het gemiddelde?

Ik heb tot nu toe 35 uur les gehad + mijn TTT behaald voor personenauto B.
Gelukkig betalen mijn ouders het momenteel voor me, maar natuurlijk verwachten ze ook wat, en ik wil ook natuurlijk dat ze niet teveel geld aan mij kwijt zijn. Ze klagen dat ik teveel uren al heb gehad, maar ik weet nu niet of dat zo is. Het liefst wil ik natuurlijk z.s.m. afrijden, maar ik weet dat ik dan niet zou slagen en dat zou juist nog meer geld kosten (en dat deel begrijpen ze weer niet).

Klasgenoten hebben ook rond 30 a 35 lessen gehad maar dan van 1,5 uur wat neerkomt op 50 +/- uur. Alleen vroeg ik mij dus af of zij/ik nu teveel hebben of is dit gewoon normaal?

Nog een extra vraagje: Mijn kijkgedrag is eigenlijk het enigste minpunt, ik zie blijkbaar alles net te laat, waardoor ik bijvoorbeeld te laat terugschakel etc. Hebben jullie tips waardoor ik ver vooruit kan kijken en beter kan anticiperen?

Weet jij het antwoord?

/2500

De een leert nou eenmaal sneller dan de ander. Ik ken iemand die heeft na 20 lesuren examen gedaan en is geslaagd. Ik ken er ook die na 60 lesuren nog niet konden slagen. Maar om een gemiddelde te noemen zou ik denken dat ja na zo'n 30 a 35 uren toch wel klaar moet zijn voor je rijexamen.

Het gaat erom, dat je veilig leert rijden, als ik jouw verhaal hierover lees, ben je nog niet zo ver, wanneer je moet schakelen, kun je ook horen, let daar eens op, overigens is dit aantal lessen volgens mij echt nog onder gemiddeld, je hebt het over uren. Iedereen die ik ken, die de laatste jaren zijn of haar rijbewijs heeft gehaald heeft meer dan 50 uren gelest, dus dat zal ongeveer wel het gemiddelde zijn. 50 uur denk ik dus.

"Maar wat is nu het gemiddelde aantal uren rijles dat iemand nodig heeft om te slagen? In Nederland ligt dit al jaren boven de 40 lesuren. (Bron: BOVAG rijscholen; rijscholen in cijfers 2005) De meest recente officiële cijfers zijn uit 2004. " Aldus mijn bron. Het is een gemiddelde. Zelf heb ik er destijds heel wat meer gehad maar ik durf van mezelf te zeggen dat ik goed/veilig rijd, zeker stukken beter dan die veelal jonge mensen die regelmatig te zien zijn bij 'Wegmisbruikers' en die om duistere reden destijds een rijbewijs hebben gekregen.

Bronnen:
http://www.rijbewijsinfo.nl/autorijbewijs/...

Men kan beter kijken naar het slagingspercentage van een rijschool. Je kan beter 5 a 10 lessen teveel hebben gehad en in een keer slagen als 3 keer op moeten voor je examen. Ik heb 50 lesuren gehad wat best veel is. Maar bij deze rijschool heel gebruikelijk. Wel had hij een hoog slagingspercentage en ik was ook in een keer geslaagd. Gebaseerd op de vele cijfertjes (helaas geen bron) is ook gebleken dat mensen die er langer over doen om hun rijbewijs te halen (omdat de rijschool ze later op laat gaan en dus meer ervaring hebben) minder vlug schade rijden en minder bekeuringen binnen halen. Het verdiend zich zelf dus ruim terug.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100