Heb ik teveel rijlesuren vergeleken het gemiddelde?

Ik heb tot nu toe 35 uur les gehad + mijn TTT behaald voor personenauto B.
Gelukkig betalen mijn ouders het momenteel voor me, maar natuurlijk verwachten ze ook wat, en ik wil ook natuurlijk dat ze niet teveel geld aan mij kwijt zijn. Ze klagen dat ik teveel uren al heb gehad, maar ik weet nu niet of dat zo is. Het liefst wil ik natuurlijk z.s.m. afrijden, maar ik weet dat ik dan niet zou slagen en dat zou juist nog meer geld kosten (en dat deel begrijpen ze weer niet).

Klasgenoten hebben ook rond 30 a 35 lessen gehad maar dan van 1,5 uur wat neerkomt op 50 +/- uur. Alleen vroeg ik mij dus af of zij/ik nu teveel hebben of is dit gewoon normaal?

Nog een extra vraagje: Mijn kijkgedrag is eigenlijk het enigste minpunt, ik zie blijkbaar alles net te laat, waardoor ik bijvoorbeeld te laat terugschakel etc. Hebben jullie tips waardoor ik ver vooruit kan kijken en beter kan anticiperen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.5K
Ivana
11 jaar geleden
Vroeger gingen we uit van je leeftijd. Je had zoveel lessen nodig als je oud was. Toen ik 18 jaar was had ik genoeg aan 21 lesuren en ben de tweede keer geslaagd.
Omdat je tegenwoordig langer op je oproep moet wachten en de instructeur pas aanvraagt als je er mogelijk al geschikt voor bent, krijg je veel meer lessen dan nodig.
Overigens is bekend, dat jongens het sneller onder de knie hebben dan meisjes, maar dat meisjes netter rijden als ze eenmaal geslaagd zijn.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet een kwestie van tips of trucs, je moet het gewoon oefenen en onder de knie hebben, uiteindelijk moet dit op de 'automatische piloot' gaan. Ik heb 20 uur gereden en ben in 1 keer geslaagd. Mag ik vragen hoevaak en hoeveel uur je per week lest? 1 uur per week is bijvoorbeeld veel te weinig. Alles wat je de vorige les hebt gekregen moet je de volgende les weer opfrissen (en heb je automatisch minder tijd voor nieuwe oefeningen), heb je om de dag les, gaat dat opfrissen sneller dan als je 1 keer per week lest. Ik had meestal 2 uur achter elkaar, twee keer heb ik 4 uur achter elkaar (met kleine pauze) gereden. Zo kun je een eind weg, en heb je meer tijd om iets te oefenen. Zo moest ik voor het 'kijken' naar een stuk met 4 rotondes achter elkaar (rotonde = héél veel kijken), ik denk dat ik dat stuk wel 10 keer achter elkaar heb gereden, non stop, had het kijken binnen no time onder de knie en ging het uiteindelijk automatisch. Dus, oefenen, oefenen, oefenen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had bijna elke keer 4 uur les (4x50 minuten) en dat ongeveer 3 dagen per week. Ik had wel 42 rijlessen maar wel binnen 1 maand tijd. Het is echt een kwestie van oefenen inderdaad en liefst zoveel mogelijk lessen in een week 'proppen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zelf heb 50 uur les gehad. Ik vond het zelf ook veel maar wat hebben je ouders liever, nu meer betalen en weten dat je veilig rijdt, of te snel slagen en toch niet (goed) kunnen rijden waarbij de kans bestaat dat je een ongeluk veroorzaakt (wat vaak meer geld kost dan een paar rijlessen).
Tijdens rijles is het de bedoeling dat je wegervaring krijgt. Zoals gezegd is de tijd dat iemand het aanleert gevarieerd. Ik zou me nergens druk over maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
60 uur leshier, verschilt echt per persoon. Volgens mij is rond de 40 uur gemiddeld.

Antwoorden (4)

De een leert nou eenmaal sneller dan de ander. Ik ken iemand die heeft na 20 lesuren examen gedaan en is geslaagd. Ik ken er ook die na 60 lesuren nog niet konden slagen. Maar om een gemiddelde te noemen zou ik denken dat ja na zo'n 30 a 35 uren toch wel klaar moet zijn voor je rijexamen.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan nog minder/meer, ik ken iemand die na 2 lessen examen deed, en iemand die met 80 eindelijk examen durfde te doen.
Ik had 42 lessen, simpelweg omdat ik een snelcursus had (binnen 1 maand gehaald, 12 dagen gelesd) en die bevat nu eenmaal zoveel lessen. Goed antwoord, klopt helemaal. Kan helaas even niet plussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die met 2: was die niet toevallig al gewoon coureur op racebanen? Die persoon moet al hebben kunnen rijden en dat moet bekend zijn geweest zodat het examen eerst werd aangevraagd voor die 2 rijlessen genomen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diegene was een boer en reed regelmatig op eigen terrein inderdaad. En in die tijd ging het wel sneller met aanvragen en examen doen.
Ikzelf moest (dat was bijna 2 jaar geleden) 1 maand wachten, tussen het aanvragen en het examen doen.
Het gaat erom, dat je veilig leert rijden, als ik jouw verhaal hierover lees, ben je nog niet zo ver, wanneer je moet schakelen, kun je ook horen, let daar eens op, overigens is dit aantal lessen volgens mij echt nog onder gemiddeld, je hebt het over uren.
Iedereen die ik ken, die de laatste jaren zijn of haar rijbewijs heeft gehaald heeft meer dan 50 uren gelest, dus dat zal ongeveer wel het gemiddelde zijn. 50 uur denk ik dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk gaat het voertuig beheersing wel goed, alleen het enigste minpunt bij mij is het kijkgedrag én dat is toch wel het belangrijkste.
Ik moet beter vooruit kijken/anticiperen etc. heb jij daar anders nog tips voor hoe dat beter kan? Alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overdreven laten zien, dat je kijkt. Zorg dat je goed uitgerust aan je les begint en luister goed naar je instructeur.
Leuke vraag aan een blinde :) Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Vroeg me stiekem al af hoe je het ging uitleggen crea) wel een goede tip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb m'n rijbewijs, dus dat was niet zo moeilijk. Gebruik hem als id kaart.
"Maar wat is nu het gemiddelde aantal uren rijles dat iemand nodig heeft om te slagen? In Nederland ligt dit al jaren boven de 40 lesuren. (Bron: BOVAG rijscholen; rijscholen in cijfers 2005) De meest recente officiële cijfers zijn uit 2004. "

Aldus mijn bron. Het is een gemiddelde. Zelf heb ik er destijds heel wat meer gehad maar ik durf van mezelf te zeggen dat ik goed/veilig rijd, zeker stukken beter dan die veelal jonge mensen die regelmatig te zien zijn bij 'Wegmisbruikers' en die om duistere reden destijds een rijbewijs hebben gekregen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens aan, toch nog het juiste antwoord.... ;)
Men kan beter kijken naar het slagingspercentage van een rijschool. Je kan beter 5 a 10 lessen teveel hebben gehad en in een keer slagen als 3 keer op moeten voor je examen.
Ik heb 50 lesuren gehad wat best veel is. Maar bij deze rijschool heel gebruikelijk. Wel had hij een hoog slagingspercentage en ik was ook in een keer geslaagd.

Gebaseerd op de vele cijfertjes (helaas geen bron) is ook gebleken dat mensen die er langer over doen om hun rijbewijs te halen (omdat de rijschool ze later op laat gaan en dus meer ervaring hebben) minder vlug schade rijden en minder bekeuringen binnen halen. Het verdiend zich zelf dus ruim terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer, wel iets beweren maar zonder bron, zo kan ik het ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel ooit cijfers gevonden maar kon ze ten tijde van posten niet vinden. Heb ze gezocht nav mijn lange lesperiode