Wat zijn de nadelen van een aardgasauto?

rijden op aardgas schijnt het goedkoopst te zijn en ook belasting is het voordeligst als je op aardgas rijdt en het is ook het milieuvriendelijkst, toch rijden er volgens een vriend van mij niet eens 5% van alle autos op aardgas, wat dus betekent dat 95% of meer voor kiest om niet op aardgas te rijden, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Het beste antwoord

Het grootste probleem is het tankaanbod. Aardgas wordt bijna nergens aangeboden. Ook zijn er verschillende veiligheidseisen met gas waardoor tankstations het niet aan willen bieden. Dergelijke installaties zijn namelijk enorm duur, en omdat het een nieuw product is worden eisen voortdurend aangepast. Zo ook met het transport.

Volgens allerlei tests zijn er verder weinig nadelen. Je levert vermogen in, maar bij een krachtige auto moet je hier relatief weinig van merken.

Juist omdat het tankaanbod een probleem is. Worden auto's niet ontwikkeld op aardgas. Waardoor de populariteit in bedwang gehouden wordt.
Juist omdat het milieuvriendelijker is kan de overheid het minder belasten. Dit is ook inkomsten derving voor de overheid dus veel dingen worden niet gesubsidieerd door de overheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wegenbelasting is inderdaad minder.
Ook is het brandgevaarlijker dan benzine (diesel is helemaal niet brand gevaarlijk), maar het zelfde geldt voor LPG. LPG is ook erg brand gevaarlijk (zeker omdat LPG zwaarder is dan lucht), maar de installaties zijn hier op aangepast waardoor het niet gevaarlijk is. Het zelfde geldt natuurlijk voor de aargasinstallaties

Andere antwoorden (4)

Er zijn veel voordelen, maar je wilt de nadelen dus:
- Misschien is op dit moment het grootse nadeel dat je lang niet overal kan tanken in Nederland. Ik heb wel begrepen dat ook thuis van het gas net zou kunnen tanken, maar zo'n installatie is duur.
- Net als LPG kan het zijn dat de tank ruimte in neemt en je niet in alle parkeergarages mag.
- Bovendien zijn niet alle auto's geschikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb jaren op lpg gereden, tanken was nooit een probleem, parkeergarages evenmin, in Nederland tenminste.
Ga je de grens over dan wordt het een ander verhaal. LPG tanken moet je vaak een stuk van de benzinepomp af,.aan de andere lang van de weg bv, je achterwielen moet je bij het tanken als het ware vast zetten tussen twee stoepranden en parkeergarages zijn idd vaak verboden.
Er is ook nog een technisch probleem, nl LPG is veel
"droger" dan benzine en heeft daardoor veel minder smerend effect waardoor de kleppen kunnen verbranden.

Daarom dat men LPG rijders de raad meegeeft om zo nu en dan even op benzine te rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat over het rijden op aardgas en niet over LPG.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, even niet goed nagedacht. Voor alle duidelijkheid even het verschil tss beiden en u zal wel weten waarom men problemen heeft met aardgas (CNG) nl de hoeveelheid gas welke men kan stokeren in een tank.
LPG staat voor Liquified Petroleum Gas en wordt verkregen door restdampen uit het productieproces van ruwe aardolie te comprimeren onder 8 bar tot vloeibare toestand.

CNG staat voor Compressed Natural Gas en is niet meer of minder dan aardgas zoals het bij u thuis binnenkomt, maar dan samengeperst onder 250 bar druk waarbij het echter nog altijd gasvormig blijft. Bron: http://www.garagevitesse.be/ecomatic/lpg/?id=5#2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geeft toch niet? Vind het leuk om met andere GVers zo van gedachte te wisselen.
Probleem is ook de hoeveelheid die je kan meenemen, aardgas Can volgens mij niet vloeibaar opgeslagen worden zoals LPG. Ik heb een een auto gezien die met een aardgas tank slechts enkele tientallen kilometers kon rijden, terwijl een gelijkwaardige LPG tank enkele honderden km's actieradius bood. Ook een probleem...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aardgas rijden heeft zeer veel voordelen. Zie hiervoor ook de bijgevoegde bron. De EU wil nu juist rijden op aardgas stimuleren, zeer voor de professionele sector.
Het nadeel is op dit moment echter dat er te weinig tankstations zijn die aardgas aanbieden en de actieradius van een aardgasauto vrij beperkt is (60 liter tank aardgas geeft een actieradius van 200km).
Hier tevens nog een site waar je alles over aardgas in nederland kan nalezen.
http://www.ngv-holland.nl/content_roa.php