Waarom staan bij een auto de wielen recht maar het stuur scheef?

Hoi, ik merk soms op dat bij geparkeerde auto's de voorwielen kaarsrecht staan, maar het stuur gedraaid is, hoe kan dit?
De voorwielen en het stuurmechanisme zijn toch allemaal met elkaar verbonden?
Overigens zie ik dit ook heel vaak andersom, de wielen staan een beetje naar links of rechts, maar het stuur staat helemaal recht.
En als je bijvoorbeeld in de auto stapt om weg te rijden, hoe weet je nou in welke richting je wielen wijzen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
10K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
als je je auto in het stuurslot gooit, geef je er een ruk aan en staat je stuur scheef
je wielen staan dan nog steeds recht

Antwoorden (3)

De wielen staan nooit kaarsrecht. Bij het uitlijnen wordt het stuur recht gezet en dan worden de wielen bijgesteld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitspoor
Het stuur staat gedraaid als 1 van de voorwielen recht staat.
Het is verstandig om even te kijken naar alle wielen voordat je wegrijdt omdat er bijv. een lekke band tussen kan zitten en dan weet je ook hoe de wielen staan.
Weet je ook gelijk of er een paaltje of kind voor je auto zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou nog maar eens goed kijken, het kan n.l. wel, maar dan heeft met het stuur erg slordig gemonteerd. Het zal dan ook zelden voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat jij iets anders bedoeld dan degenen hierboven beschrijven.
Een fietsstuur gaat tegelijk met het voorwiel van de fiets één kant op.
Een autostuur draait meerdere keren om je wielen de uiterste uitslag te laten behalen. Omdat die met een tandheugel verbonden zit.
Dit kan ook niet anders want anders worden de krachten op je armen veel te groot. ( denk maar aan je skelter vroeger die wél direct verbonden zat en bij de eerste hobbel je stuur uit je handen sloeg)