moet autoverlichting per lamp 1 relais hebben ?

ik heb in mijn Amerikaanse bus nieuwe kabels geplaatst voor verlichting maar ik heb bijna geen verlichting moet ik nu op 1 lamp 1 relais doen of maakt dat niet uit dat er 2 lampen op 1 zitten ?

Toegevoegd na 5 minuten:
er zit compleet nieuwe bedrading in .. wat hiervoor ook al was maar toen heel beroerd .. dus niks is meer orgineel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.6K

Antwoorden (3)

je kunt zeker meerdere lampen op 1 relais schakelen, moet geen probleem zijn.
als je erg weinig licht hebt zou ik de spanningen eens controleren.
is je dynamo / accu nog wel goed? wat voor spanning heb je daar?
wat voor spanning hou je uiteindelijk over bij je lamp.......?
is de draad dikte naar je lampen etc. van voldoende dikte? hier kun je ook veel verlies over hebben.

succes, nussie.

Toegevoegd na 32 minuten:
hoi danny,

zou wellicht een mogelijkheid kunnen zijn, een dun verlensnoertje van 0.75 mm2 zou al erg dun zijn.
omdat je maar 12 Volt hebt, is de stroom een stuk hoger als bij b.v. 220 Volt.

onderstaand indicatie welke draad dikte je per ongeveer ampere nodig hebt.
1mm2 = 6a / 1.5mm2 = 10a / 2.5mm2 = 16a / 4mm2 = 20a .

als je een koplamp van 12Volt en b.v 55 watt hebt loopt er al 4,6 ampere ( 1 lamp ) zit je al aardig aan de grens van de draad dikte.
te dunne draad levert teveel weerstand, word warm, kan zelfs in de brand gaan.
beter geen risico nemen, en een paar euro investeren in wat dikker draad, beter automatr. handel, on-line b.v. conrad.nl

link naar wet van ohm, voor het berekenen van stroom,spanning, weerstand, superhadig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het grootlicht en het dimlicht hebben elk één relais. Wel zijn de lampen apart afgezekerd. De meest relais zijn gemaakt voor max. 15 ampere. Bij een 12 volts installatie is dat 12 x 15=180 watt. Dus 2 lampen van 70 watt bij elkaar kan gerust op één relais.
Als je denkt dat de lampen te weinig licht geven, kijk dan eerst of je wel de goeie lampen hebt, daarna of de reflectoren niet verweerd zijn.
jc54
11 jaar geleden
Per circuit 1 relais, dus 1 voor het dimlicht en 1 voor het grootlicht.
Als je relais inbouwt, wordt je lichtschakelaar ontzien en je lampen krijgen het juiste voltage. Dit resulteert in sommige gevallen tot 33% meer lichtopbrengst.

Enkele sites die je kunt raadplegen:
www.chaosboyz.nl
www.amerikaanseautopagina.com/forum