Wat moet je doen als het stoplicht op oranje springt en je twijfelt of je gaat stoppen of extra gas geven?

Want zoals we weten is twijfelen in het verkeer verkeerd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
10K

Antwoorden (10)

Als je twijfelt moet je dus stoppen. Want pas na enkele seconden beslissen dat je door gaat rijden kan heel goed betekenen dat je dan door rood rijdt. Daardoor breng je jezelf en de andere weggebruikers in gevaar, en je loopt bovendien risico op een (flinke) boete.
Amadea
11 jaar geleden
Wanneer er geen achterliggend verkeer is dat je kan belemmeren bij het remmen (dat die op je zou knallen) zou ik remmen, anders gas bijgeven, maar ligt geheel aan de afstand op het stoplicht. Als je kan stoppen, moet je stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is de wet vrij duidelijk in.
Stoppen tenzij dat redelijkerwijs niet mogelijk is.

Kijk maar in de RVV, Artikel 68

1. Bij driekleurige verkeerslichten betekent:
a. groen licht: doorgaan;
b. geel licht: stop;
voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet
meer mogelijk is: doorgaan;
c. rood licht: stop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet de vraag en de wet is daar niet vrij duidelijk in, zoals Koos Flitspaal altijd zegt. Redelijkerwijs is namelijk nogal breed te interpreteren.
Officieel is geel ('oranje'): stoppen, tenzij dat gevaar oplevert.
"Geel = stoppen, alleen als je al zo dicht bij het verkeerslicht bent, dat je niet meer op een normale manier tot stoppen, mag je doorrijden."
http://www.gratistheorie.nl/auto/theorie/verkeerslichten/driekleur.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet een beetje in gedachten houden, dat er een taart achter je op de achterbank ligt. Kan je stoppen zonder dat de taart spreekwoordelijk tegen de voorruit vliegt moet je stoppen. Zo niet rij je als je aan de voorgeschreven snelheid houd als het goed is door .....ik noem het donker oranje.
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ben je lekker aan het rijden en probeer je zo goed mogelijk op al het andere verkeer te letten, moet je ook nog aan die taart op de achterbank denken... Ik vind het een goed idee, maar tegelijk erg grappig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je schoonmoeder nou op achterbank zit, wat dan ?
O, daar komt misschien de uitdrukking "ouwe taart " vandaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wim, dan rem je zo hard mogelijk toch? Behalve als er een echte taart naast staat, dat zou zonde zijn :D
Frimu2
11 jaar geleden
Het antwoord is een toevoeging op het grijze "redelijkerwijs"
Indien je af en toe met delicate lading rijd. Weet je precies wanneer je kan stoppen, en wanneer je toch even door moet rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord. Ik denk dat de vragensteller in Nederland woont?
In België zijn de regeltjes iets anders.
Je moet zo rijden dat je ALTIJD kunt stoppen. Dus rij je door oranje: dan zit je fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je te hard rijdt en het stoppen ( opeens remmen) gevaar kan leveren voor andere weggebruikers is het verstandig om door oranje te rijden. In het geval dat je de stoplicht nog niet heb genaderd Dan moet je stoppen, want anders heb je kans op boete. Dit spreek ik uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
T is niet t beste antwoord,maar gewoon gas bijgeven.doe ik ook altijd.stroomt t verkeer ook gewoon door. je kom er nog genoeg tegen waar je wel optijd voor kan stoppen,of nie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit extra gas geven.
Of je remt of je rijdt gewoon door.
Als je extra gas moet gaan geven om nog het oranje te halen voordat ie op rood gaat had je ook kunnen remmen en dan moet je dus remmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Keurige samenvatting!
Als het stoplicht op oranje springt en je bent heel dichtbij het stoplicht mag je doorrijden maar het risico dat je door rood rijdt is veel groter. Als je te dichtbij het stoplicht bent moet je niet keihard remmen. Dat kan gevaarlijk zijn...