Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Citroen Berlingo 2011, 50.000 km gereden. De achterbanden, zeker aan de buitenzijden zijn al bijna versleten, voor nog veel meer profiel. Hoe kan dit

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik ben zeker geen auto expert, maar als ik dit lees vraag ik me af. Zijn die banden er allemaal tegelijk opgekomen? Of zijn ooit een keer alleen de voorbanden vernieuwd? Alleen als ze vooral aan 1 kant versleten zijn, vraag ik me af, of de auto wel goed is uitgelijnd. Heb een keer gehoord dat slijtage aan 1 kant met uitlijnen te maken heeft. Of dit klopt weet ik niet. En misschien heeft het ook nog wel te maken met voor of achter aandrijving. Maar dat is puur gissing van mij, daarom geef ik ook geen antwoord, want misschien klopt er wel geen zak van.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Dit is waarschijnlijk omdat er mee gedrift of geslipt is. Maar het kan ook aan de achterwiel aandrijving liggen. Net als met een motor moet je ongeveer elke 15.000 km je achterband vervangen. Je voorbanden gaan langer mee omdat de voorbanden meestal nooit slippen en met accelereren word de druk op de achterwielen gezet.

Mvg. 112 freak
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Banden spanning ! Te laag achter . Ik weet niet waar de aandrijving op zit ik gok op de voorwielen ? Netjes hoor 50.000 km met een set banden . Heb je voor wiel aandrijving en toch zijn je achter banden eerder slecht ! Dat is gek , oorzaken verkeerde spanning , of wielen staan iets teveel nr binnen gekanteld (race auto's vaak naar buiten staat stoer ) en dit soort auto's kan teveel afgesteld zijn voor zware lading , dus bij zware lading gaan de wielen een ietsje naar buiten dan meer slijtage aan binnen kant . Dus vraag je dealer of de afstelling wel goed is misschien zijn het wel de schok brekers soms een extra voor als je vaak met zware lading rijdt . Bij vw busjes enz kan je tegen meerprijs Vd achterwielen extra sterke (stijve) achterwiel ophangen krijgen zo dat de wielen minder naar buiten gaan bij zware lading .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan eigenlijk maar 1 reden verzinnen en dat is dat je de auto met veel belading of met aanhanger moet rijden. Want bij voorwielaandrijving zouden ze voor sneller moeten slijten. Of zijn ze ooit van voor naar achter omgelegd??
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zouden meerdere autorijders blij zijn,als ze 50.000 km. kunnen rijden,voordat de banden vervangen moeten worden!Dus,niets mee aan de hand,normale slijtage.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan zijn dat de voorbanden al eens vervangen zijn, achter nieuwe bandjes erop, uitlijnen en bandenspanning in de gate houden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als banden aan de buitenzijde harder slijten is er bijna altijd sprake van te veel toespoor. De auto vierkant uitlijnen zal de oorzaak aan het licht moeten brengen. ^lr
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding