Wat gebeurd er als er chloor of benzine in je dieseltank zit?

Komt er dan een enorme chloorwolk uit je uitlaat? Is het schadelijk voor je motor? Ben daar erg benieuwd naar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
7.6K

Het beste antwoord

Een moderne dieselmotor heeft elektronische inspuiting en een hogedrukpomp tot wel 150 Bar, deze kan absoluut niet tegen benzine of chloor, de oudere lijnpomp of rotopomp diesels kon je tot 40% tankinhoud, benzine bijmengen tegen "vlokken" van de diesel waardoor het fijnfilter verstopte "add blue" heeft geen effect op het motorvermogen wel op het roetfilter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook de "oude" lijn- en rotorpomp leverde een druk tussen de 120 en 180 bar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Foutje lijn en rotopomp verstuivers zijn mechanisch afgesteld, d.m.v. een veer, rond de 150 bar, Elektronische aangestuurde, z.g. Commonrail diesels kunnen een basisdruk hebben tot wel 1500 bar en meer.

Andere antwoorden (2)

Een heel klein beetje benzine kan geen kwaad. Deed ik in de winter vroeger zelfs express om vlokken in diesel te voorkomen.

Chloor kan ik je geen antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Chloor is sterk af te raden, chloor ontvet met als mogelijk gevolg dat de brandstofpomp onvoldoende gesmeerd wordt en er ernstige schade aan de pomp ontstaat.

Op elke 10 liter diesel kan je gerust 1 liter benzine doen, hier loopt de mtor geen schade door op, het reinigt zelfs de motor.