Is het mogelijk om de ACC definitief uit te zetten bij een Volkswagen Polo 6de generatie?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
18.9K
ronron1212
4 jaar geleden
Als je hem niet gebruikt hoef je hem ook niet definitief uit te zetten het werkt handmatig.
paulus811
4 jaar geleden
Je kunt het laten uitbouwen en een normale cc in laten bouwen. Dat kost volgens een VAG forum wel rond de 650 euro en niet elke dealer kan het.

Antwoorden (1)

Het veelvuldige automatische afremmen als er ineens iemand voor je langs invoegt, of als je zelf een tragere auto wil gaan inhalen, maar je nog even niet naar links kunt, wordt inderdaad vaak als een hinderlijk effect van de Adaptive Cruise Control (ACC) ervaren.

Maar als je dit naar believen kunt uitschakelen kán het effect zijn zoals met het gerommel met roetfilters: de fabriek maakt een verbeterde auto maar de praktijk is dan dat mensen de verbetering nogal vaak buiten werking stellen.
Het merk BMW laat de automobilist blijkbaar wél de keuze om tijdens de rit de adaptieve werking uit te schakelen (zodat het een gewone cuise control wordt), maar bij het Volkswagen concern (VAG) zit die mogelijkheid er niet in: https://www.motor-talk.de/forum/adaptive-cruise-control-zum-tempomat-machen-t5974704.html#post49719992

Een paar jaar geleden was in deze Nederlandse bron zodoende ook al te lezen dat dat aspect van het vooruitziende gedrag van de Adaptive Cruise Control een bekend nadeel was, in dit geval bij de Golf 7: http://www.vwforum.nl/adaptive-cruise-control-acc-uitschakelen-196524 .

Het antwoord op de gestelde vraag wordt hiermee dus, voor een Volkswagen: nee.

Ik vond nog wel dit:

“[...] ik heb de ACC uiteindelijk uit laten bouwen.
VCDS (VAG-Com Diagnostic System, zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1769593 ) accepteert de instellingen voor gewone CC niet als er ACC hardware op zit. De sensor kan je los halen (dan ook geen front assist meer), maar het stuur valt daar ook onder. Die knoppen moesten dus vervangen worden. Totale grap kostte ongeveer € 650 incl. arbeid. Jammer dat VW niet gewoon de mogelijkheid biedt om te kiezen zoals BMW. Daar kun je door de afstandsregeling langer in te drukken deze uitschakelen. Er zijn nl. ook momenten dat het wel prettig is, maar over de hele linie gaf het mij vooral ergernis tijdens het rijden, dus was het me de uitbouw waard. BMW’s optie vind ik dan wel een stuk chiquer!
(15 mar 2019 13:51)
http://www.vwforum.nl/vw-golf-7-acc-verwijderen-202453?view-post=2817168&sid=b0570ae2d89017aada29502580599eeb#p2817168

Dan ben je dus je auto al aardig aan het verbouwen.
En dat spoor loopt bovendien blijkbaar dood ...
Bordensteker
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Ik vond dezelfde teksten, +. Overigens heb ik een BMW met ACC en kwam er pas na 5 jaar achter dat het uit te zetten is, heb daar nooit behoefte aan gehad want het werkt vrijwel feilloos.