Benzine verbruik KIA Picanto 1.2 automaat erg hoog. graag hulp?

Geachte heer / mevr ,

Wij hebben sinds oktober 2011 een Kia Picanto 1.2 automaat
tot heden 5200 km gereden zijn tevreden op het benzineverbruik na .

Mijn vrouw heeft altijd kleine wagens gereden met veel stadsverkeer
en reed
1 –op 6-7 per 100 km nu 11 – 12 liter op 100km .

Wij zijn al dik 7 mnd met de dealer en Kia Nederland bezig met deze klacht en worden telkens van het kastje naar de muur gestuurd .

Ze laten ons weten niets te kunnen doen , de reacties bij u verneem ik dat de meeste veel zuiniger rijden . in geen enkel geval heb ik kunnen lezen over een extreem hoog benzineverbruik zoals wij , 11 – 12 liter per 100 km .

Mijn vraag is dan ook kunt u mij helpen dit probleem op te lossen of een advies geven.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet ,

Pierre Vossen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.4K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk heeft de computer in de motor (de ECU) een verkeerde brandstof-lucht-verhouding gekozen, waardoor de motor veel meer brandstof verbruikt i.p.v. lucht aanzuigt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het hoge verbruik zijn een aantal oorzaken te verklaren.
Ik noem er een paar...

Ik zie dat u de auto sinds oktober 2011 heeft en sindsdien slechts 5200 km hebt gereden. Dat is een gemiddelde van ... ca. 15 km per dag, misschien iets meer.

Dat zijn dus steeds hele korte ritjes. Bij zulke ritjes komt de motor bijna niet op bedrijfstemperatuur wat een veel hoger brandstof verbruik geeft. Zeker in de koudere wintermaanden blijft ook de automatische choke langer dicht waardoor de motor onzuiniger wordt.
Tegen de tijd dat de motor op temperatuur begint te komen bent u al op uw bestemming en zet u de motor af. Dan heeft u dus het grootste gedeelte op de choke gereden.
De motor is normaliter na ca. een half uur rijden op de optimale bedrijfstemperatuur, afhankelijk van de buitentemperatuur.
Dus hoe kouder buiten des te meer tijd heeft de motor nodig om op temperatuur te komen. Pas bij de bereikte bedrijfstemperatuur is het verbruik het meest optimaal.

Rijden met een automaat geeft sowieso al een 10% hoger verbruik dan een handgeschakelde auto. Dit komt doordat de automaat veelal in hogere toerentallen pas overschakelt dan dat u met de hand zou doen.
U kunt met het gaspedaal de overschakelmomenten wat beïnvloeden door het gas eerst even los te laten en daarna weer gas te geven. Met een beetje oefenen kun je dan de automaat "dwingen" bij lagere toerentallen op te schakelen.

Dan natuurlijk de rijstijl... er zijn mensen die gas blijven geven ook al staat het stoplicht 100 meter verderop op rood, om op het laatste moment een stuk harder af te moeten remmen en te stoppen.
Of, steeds het gaspedaal helemaal intrappen bij het wegrijden, dan ben je sneller op snelheid....

Rijden in de stad geeft ook al veel een hoger verbruik omdat je daar veel vaker moet stoppen en weer optrekken. 1 op 10 in de stad is al een heel mooi verbruikcijfer, de meesten halen dat niet.

Als je nu de 4 bovenstaande mogelijke oorzaken bij elkaar optelt in een auto dan kom je gemakkelijk aan een "normaal" verbruik van 1 op 7.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vergeet ook niet dat de Picanto een stuk zwaarder zal zijn dan de vorige auto.
Hedendaagse voertuigen zijn uit te lezen met een computer "EOBD" dit kan de Dealer doen. Vermoedelijk is de brandstofdruk te hoog, er kan ook een Labda sonde defect zijn. Er moet iets aan de hand zijn, het brandstof verbruik is te hoog voor deze auto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvullende info:
U bedoelt waarschijnlijk 11 -12 Km met een liter benzine.
Fabrikant geeft 24 Km met een liter op gemiddelde Kia 1.2 automaat rijder haalt 18 Km met een liter.