Klopt 't dat een particulier NIET 4 maanden voor 't aflopen een nieuwe APK mag laten doen, maar dat een autohandelaar dat WEL mag doen?

(Of in dat laatste geval: bijv. ook 8 maanden vantevoren.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
18.1K

Het beste antwoord

Alle informatie over APK is te vinden op de site van RDW. Als je twee maanden voor vervaldatum van je APK je voertuig laat keuren, is deze 14 maanden geldig.

Toegevoegd op 12-06-2009 17:05:20
Als je langer als twee maanden van te voren laat keuren is deze weer 12 maanden geldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meen me te herinneren dat ik 't eens wou doen meer dan twee maanden voor 't aflopen (bijv. i.v.m. de grote vakantie ofzo...)... Maar dat kon niet.
Of die monteur heeft me voorgelogen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht wilde hij je het maximale rendement uit je keuring te laten halen, en wilde je geen "onnodig" geld uit je zak kloppen. (een lieve monteur dus)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks lief. Nu verliep de APK in de grote vakantie, als ik me niet vergis.
En de klant is koning.

Andere antwoorden (5)

Wanneer een kenteken geschorst is door een dealer, of autohandelaar dan mag deze indien het voertuig dat bij het desbetreffende kenteken hoort deze weer met een nieuwe APK uitleveren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat als een particulier dan zijn eigen auto schorst na de APK, en 3 maanden later weer ontschorst, mag ie dan een nieuwe APK laten uitvoeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit mag natuurlijk altijd, maar is niet rechtsgeldig voor de RDW...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?
Nu snap ik er niks meer van... Hoe kan een APK nu onrechtsgeldig zijn voor de RDW?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De RDW heeft gesteld dat er tussen 2 APK keuringen minimaal 10 maanden moet zitten om als rechtsgeldige APK keuring mee te tellen. Wanneer het kenteken geschorst is en word na verloop van tijd weer geactiveerd dan geld deze als nieuw voertuig en moet in principe een nieuwe keuring ondergaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja... Als jij er prijs op stelt mag je iedere dag een APK keuring laten uitvoeren. Maar zal dit doorgaans niets in de einddatum veranderen. Tot het moment dat je op, of over die 10 maanden zit...
Volgens mij mag iedereen op elk willekeurig moment z'n auto laten keuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het zelf een keer eerder laten doen, omdat het samen ging met een grote beurt (die ook 1x per jaar moet worden uitgevoerd.) Dat was toen 3 maanden.
Volgens mij kan je daar zelf voor kiezen. Als je maar betaald. De laatste datum van het keuren wordt dan uiteraard wel het begin van de nieuwe termijn van een jaar.

Toegevoegd op 12-06-2009 16:49:12
Er is alleen een plicht van minimaal 1x per jaar.
Als je een nieuwe auto koopt was het een aantal jaren geleden ook mogelijk om een keuring via de ANWB te laten doen. Exacte details moet je zelf even nazoeken of opvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan en mag elke dag een APK keuring doen als je dat wilt.

Wanneer je bijvoorbeeld je auto wilt verkopen kun je er eventueel een nieuwe APK bij doen die dan weer 12 maanden geldig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apk keuren mag altijd, keuring kan max 14 maanden geldig zijn.

Als je een auto vaak laat keuren loop je wel een verhoogde kans op de zogeheten steekproef want de RDW houdt wel bij hoe vaak een auto voor een keuring wordt aangeboden.

Tijdens schorsing hoeft je auto geen geldige apk te hebben.

Voor de sloopregeling die nu loopt geldt als 1 van de voorwaarden dat je een auto mag aanbieden die nog een geldige looptijd van de apk heeft van minimaal 3 maanden.

Oh ja het antwoord op de vraag is dus nee.