Mag je een autoband met stikstofvulling op spanning brengen met 'gewone' lucht'?

Tegenwoordig wordt menig autoband 'gevuld' met stikstof.
Dit zou als voordeel hebben dat de autoband zijn spanning tot een half jaar behoud. Dit in tegenstelling tot de gebruikelijke 'lucht' waarbij we elke 6-8 weken de spanning moeten controleren omdat de aanwezige lucht langzaam ontsnapt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Ha, die Berth;

De enige die wat wijzer wordt van het vullen van autobanden met stikstof is de bandenboer zelf. Gewone lucht bevat immers al 78% stikstof, dus elke keer dat je de banden op spanning brengt zou het zuurstofpercentage af- en het stikstofpercentage moeten toenemen. Bovendien; als de band om het wiel wordt gelegd gebeurt dat ongetwijfeld niet in een zuurstofvrije omgeving; de gewone luchtdruk in de band is dus al bereikt met zuurstofhoudende lucht. Na alle overdruk (laten we zeggen 2,0 bar) met stikstof is dus in feite toch maar zo'n 93% van de inhoud van je band zuivere stikstof.
Iemand overigens wel eens uitgerekend wat het milieutechnisch kost om zuivere stikstof te produceren, op te slaan en te transporteren?
Berth, gewoon met lucht op spanning brengen en om de maand een keertje controleren. Kost je nix en werkt net zo goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

jazeker mag dat want in gewone lucht zit ook 80% stikstof.
die pure stikstof komt uit de formule 1 en daar zal het echt wel zijn steentje bijdragen maar in onze band zal het minimaal tot geen nut hebben,maar weer 'n slim verkoop trucje.wat ik persoonlijk wel 'n voordeel vind is dat het minder corrosie/roest zal veroorzaken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merci, weer een vraagteken minder.
Het mag wel, maar de voordelen van pure stikstof ben je dan kwijt. Meer over stikstofvulling, zie onderstaande link.
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt jc54
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las stikstofvervuiling...
Ja dit kan. De verhouding stikstof—lucht wordt hierdoor natuurlijk wel groter , waardoor het positieve effect van stikstofvulling vermindert. Daarom is het beter om de band met stikstof bij te pompen op de juiste spanning.

Het laten controleren en bijvullen van de stikstof is meestal gratis.