Waarom heeft een auto met een automatische transmissie een groter rempedaal?

Ik rij sinds kort automaat en het valt me op dat een rempedaal groter is. Ooit in het begin geeft dat problemen omdat je de koppeling erbij wil pakken en omdat de rem zo groot is trap je ook op de rem gevolg een onbedoelde Noodstop.
Verder zie ik geen meerwaarde van een groter pedaal

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
4.2K

Het beste antwoord

Volgens mij is dat vrij simpel. Als er nog een koppelingspedaal naast moet, kan het rempedaal niet te breed. Bij een automaat hoeft dat niet, dus is er ruimte voor een groter rempedaal. Groter is minder makkelijk te missen, dus in principe veiliger.

Als je na een schakelauto gereden te hebben overschakelt op automaat, moet je je linkerbeen even duidelijk de opdracht geven niets te doen. Die hoort niet in de buurt van je pedalen te komen. Zowel gas en rem bedien je met rechts. Zo'n onbedoelde noodstop zoals je beschrijft is dan echt een beginnersfoutje. Mijn ervaring is dat het wel heel snel went.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb van begin dat ik automaat rijd ( Dit is al mijn derde wagen) de gewoonte genomen van met mijn linkervoet al te remmen vanaf het ogenblik dat ik mijn gaspedaal loslaat. Dan rem ik met mijn rechtervoet bij (het rempedaal is breed genoeg) Ik had dit in een Duits auto magazine gelezen. Deze handeling geeft een reactie tijd die de remweg zeker vroeger inzet. Er zijn natuurlijk tegenstanders die beweren van niet, wij hebben het uitgetest en ik sta daar 100% achter, ik sta dan vroeger stil en daar komt het soms van op aan.