Vriend met 1arm woont in Zwitserland . Hij moet nu een Zwitsers rijbewijs aanvragen, zijn die regels anders dan in Ned.?

Hij rijdt al 20 jaar zonder stuurknop, maar die schijnt in Zwitserland verplicht te zijn met zo'n handicap. Ook komt er dan een aantekening in zijn rijbewijs. Hij voelt zich dan erg beperkt in zijn vrijheid, denk aan een auto huren in het buitenland .
Klopt dit , of zijn er uitzonderingen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
ItisILeClerc
11 jaar geleden
dan zet ie er toch een knop op?

Antwoorden (1)

Zwitserland is een land dat niet aangesloten is bij de EU, vandaar dat de regels omtrent het rijbewijs met handicap afwijkend kunnen zijn met de landen van de EU.

Als de Zwitserse wetgeving voorschrijft dat een persoon met een Zwitsers rijbewijs twee armen moet kunnen gebruiken voor het besturen van een motorvoertuig en anders er een stuurknop op het stuurwiel aanwezig dient te zijn, dient uw vriend aan die wetgeving te voldoen als hij in bezit is van een Zwitsers rijbewijs is.

Dit houdt automatisch in dat ook in andere landen een stuurknop op het stuur aanwezig dient te zijn.