auto verliest vermogen maar slaat niet af hoe kan dit..?

ik heb een volvo s60 bj 1997 in eerste instantie verloor de auto vermogen alleen op lpg nu vertoont hij ook dezelfde kuren op benzine.

vermogen zakt weg maar de auto valt niet uit.
hij blijft stationair lopen tussen de 200 en 500.

dynamo is vervangen en de auto is ook opnieuw afgesteld.

na het uitzetten van de auto en eventjes wachten kun je soms kleine stukjes maar soms ook weer km verder rijden.
gisteren zelfs veel km gemaakt zonder problemen.

garage heeft geen idee wat het probleem kan zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
5.5K

Het beste antwoord

Moeilijk zo hier , maar de motor slaat over , of houd in , zo als het lijkt . Oorzaak mogelijk verbrande klep , :( een kapotte pit (cilinder) of minder erg kapotte bougie , ontsteking probleem , vuile aanslag tussen de kleppen . Ja dan nog kapotte brandstof pomp (toevoer ) dus compressie laten meten bij een goede garage , nieuwe bougie , verstuiver dat zijn de simpele oorzaken . Maar verbrande klep of gekantelde zuiger is niet lollig . Succes .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het probleem begon met de lpi en later ook op benzine.
De garagehouder heeft het e.e.a opnieuw afgesteld waarna de problemen terugkwamen of in zijn geheel niet verholpen waren?
In ieder geval heeft het niets met uw dynamo te maken.
Maar wat wel een aandachtspunt kan zijn zijn de diverse sensoren denk aan de nokkenassensor, lmm, lambdasonde en/of mischien het gasklephuis reinigen.
Al deze zaken komen namelijk aan het licht met de beide brandstofsoorten en geven een soortgelijke storingsbeeld.
Is het stationair toerental onregelmatig (onrustig ) ?
Gebeurt dit ook onder normale rijomstandigheden?

Laat in ieder geval even de sondes doormeten voor de correcte waarden, u hoeft deze bij een defect niet nieuw te kopen daar exemplaren op de sloop vele malen goedkoper zijn en net zo betrouwbaar.
Mijn gevoel gaat uit van een defecte sensor, met als hoofdverdachte de nokkenassensor.

Wat kunt u zelf doen, eigenlijk weinig.
Alleen de lmm is on the fly te testen.
Trek onder het stationair lopen van de motor de stekker eens los van de lmm, kakt de motor in en valt deze in nood loop dan is het NIET de lmm.

Lambdasondes geven soms rare en diverse storingen, van een stotterende motor tot aan verhoogt brandstofverbruik, alleen het doormeten kan hierin uitsluitsel geven.

Nokkenassensor kunt u misschien even aan de bedrading frommelen maar daar hou het ook mee op.
Ook deze geeft bij een defect een onregelmatig lopende motor met de hierboven vermelde vermogens terugval.

Maar eer je de gehele motorblok in hoofdgroepen uiteen legt op het trottoir, loop even de bougies na.................
Soms ligt het eenvoudigste zo voor de hand, dat dit nog wel eens over het hoofd wordt gezien.