Als de zijramen van je auto van gelaagd glas zijn, is het achterruit dan ook altijd van gelaagd glas, of verschilt dat?

Dit ter informatie voor als iemand met zijn auto in het water valt. (In mijn theorieboek staat dat de voorruit van gelaagd glas is en dat die niet te verbrijzelen valt.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Antwoorden (2)

De voorruit is wettelijk verplicht gelaagd. Verder zijn autofabrikanten vrij om zij- en/of achterruiten gelaagd uit te voeren. Het verschilt dus per fabrikant en type. Op de ruit staat een codering (zie link) zodat je kan zien wat voor een type glas dat is. Zeker voor je eigen auto is het goed te weten wat voor een glas er in zit. Het met een lifehammer bewerken van gelaagd glas is namelijk een tamelijk kansloze missie. Met voldoende kracht en beleid is zo'n ruit er wel uit te trappen, maar dat duurt te lang voor als je met je auto in het water belandt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een normale auto is de voorruit zwaarder gelaagd als de overige ramen en enkel met een lifehamer in te slaan. Zij en achterruit kunnen soms zonder hulpmiddel worden vernield maar ga daar in een panieksituatie niet van uit. Raadzamer is het om op minimaal 2 plaatsen in de auto een lifehamer/ruitentikker te bevestigen. Er zijn ook heel kleine hulpmiddelen om de gordel door te snijden en/of ruit in te slaan, deze kunnen aan je sleutelbos worden bevestigd. (zie videolink).