Wat kost het omwisselen van zomer-naar winterbanden?

Wij zullen binnenkort door Duitsland rijden en daar is dat geloof ik verplicht. We hebben al een set winter banden op zolder liggen, maar wat kost dat eigenlijk om ze te laten omwisselen?

Toegevoegd na 26 minuten:
Er zitten al velgen in de banden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
bamibal
11 jaar geleden
Zitten ze al om een eigen velg?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo ja: Dan is het een fluitje van een cent om het zelf te doen, scheelt je een hoop pecunia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bamibal zegt.
En als dat niet het geval is, is het bijna altijd goedkoper om 2e hands velgen te kopen en ze daar op te laten leggen. Zeker als je ze zelf opslaat. Het is in Duitsland trouwens alleen verplicht bij gladde wegen. Maar als je in Duitslang bent en het wordt ineens slechts weer dan heb je een probleem als je ze er niet onder hebt liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt dan alleen maar een probleem als je betrokken raakt bij een ongeluk en je hebt ze er niet onderliggen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Of als je wordt gecontroleerd. De Duitse politie ziet van verre het verschil tussen een wit en een geel nummerbord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, de boete is niet zo hoog, maar dat probleem bij een ongeluk heb je wel met de verzekering. Zelfs als je zelf op zich geen schuld hebt aan het ongeluk wordt je toch aansprakelijk omdat je met winterbanden misschien had kunnen remmen.
De verzekering keert waarschijnlijk ook niet uit, dus als de tegenpartij een dure auto heeft.. of nog erger duur letsel, dan mag je betalen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Eigenlijk houden we ons hierboven bezig met bijzaken. Pakkans, wel-niet-mogelijkheden - wat maakt het uit? Feit is dat politie en verzekeraar (en ADAC en ANWB) gewoon gelijk hebben: rijden met winterbanden is echt veel veiliger dan op zomerbandjes rijden. Ik merk het verschil in Nederland al heel duidelijk. Een tweebaans weg, de stad uit. Ik reed op de rechter rijbaan, een andere auto reed met dezelfde snelheid op de linker rijbaan. Op de kruising even verderop sprong het licht op rood. De andere auto remde, ik ook. Geen snelremming, gewoon rustig afremmen om een heel stuk verderop voor het stoplicht te stoppen. Ik remde gewoon af. Geen probleem. De andere auto had kennelijk zomerbandjes. Hij remde af... maar slipte gewoon door. Hij kwam met veel moeite halverwege de kruising tot stilstand, terwijl ik ook nog met gemak had kunnen stoppen als ik slechts de halve afstand ter beschikking zou hebben. Stel dat er een fietser was overgestoken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, winterbanden zijn gewoon veiliger.
Alleen moet je dan weer niet zo ignorant zijn te denken dat je niets kan overkomen omdat je winterbanden hebt. Ik had ooit een collega die zo dacht...
Maar ik weet uit eigen ervaring dat ook met winterbanden een boompje dichterbij kan komen dan dat je zelf in gedachten had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C4th dat klopt, ze zijn zo verradelijk. Mensen denken al snel 'bwoh, ik heb winterbanden, lekker scheuren door de sneeuw!' In dat geval zijn ze dus echt niet veilig. Maare, als de banden op de velg zitten is het toch makkelijk ze zelf even te verwisselen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Ik rijd met een bestelbus, door het gewicht en de hardere zomerbanden zijn de verschillen nog groter.
Dat was "leuk" de eerste keer in de sneeuw, toen zaten ze er ook heel snel op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Plls: ook met zomerbanden kan je scheuren in de sneeuw..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jack: Klopt, met zomerbanden is het scheuren in de sneeuw meestal ook niet zo'n probleem... het wordt pas lastig bij het remmen :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik merk het verschil gewoon al op natte wegdelen in bochten. Het rijdt duidelijk beter en als je vanaf nu gewoon zorgt dat elke volgende auto dezelfde bandenmaat heeft is het helemaal niet duurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het voordeel van velgen in de banden is, dat je ze dan inderdaad zelf kan verwisselen, als je een beetje een handige Harry of Harriët bent. Er hoeft dan niet steeds weer uitgelijnd en uitgebalanceerd te worden -dat maakt het wisselen van banden duur!

Het beste antwoord

ligt er wel aan bij welke garage.
Het is slim eerst een prijsopgave te vragen want sommigen rekenen echt te veel.
Als je geluk hebt doen ze het zwart en ben je voor 25 euro klaar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de banden op velgen zitten, kom ik het voor 25,- bij je aan huis doen.
Groningen is mij alleen iets te ver weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bednakt voor uw reactie. U was de enige die überhaupt een prijs genoemd heeft. De rest had een laaiende discussie over de noodzaak van het omwisselen (wel verplicht/niet verplicht, ongeval, verzekering etc). Allemaal heel mooi, maar dat was natuurlijk niet mijn vraag ;) En u heeft deze wel beantwoord, daarvoor dank!

Andere antwoorden (1)

Waarom een garage inschakelen als je het zelf ook makkelijk kan.
Het kost je, afhankelijk van de moeite om de zomerbanden los te krijgen, nog geen uurtje.

Je zegt zelf dat je de banden al hebt op velg.
Dus gewoon losdraaien, krik onder de auto, band wisselen en weer vast draaien.
Dit doe je dus 4x en je bent klaar!

In Duitsland zijn winterbanden alleen verplicht met winterse omstandigheden, dus je keuze om winterbanden te leggen, is in deze tijd van het jaar niet onverstandig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tipje:
een "echte" garagekrik koop je al voor rond de 30,-
Dat maakt het werkt een stuk makkelijk, zeker als je een iets zwaardere auto hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Jackd.
Maar als het niets of zo weinig mogelijk mag kosten, kan het ook met de standaard krik die bij de auto zit.