Ben ik verplicht een aanbetaling terug te betalen?

Ik heb mijn auto te koop gezet, een garage wou hem graag hebben. Hij wou zelf een aanbetaling doen, omdat hij de auto écht zou kopen een paar dagen later. Toen hij eenmaal kwam, besloot hij de auto niet te kopen. (In zijn beleving was de auto niet voldoende om te kopen?) Dat waren zijn exacte woorden. Wij hebben verder geen overeenkomst mbt tot de aanbetaling of koop van de auto. Ik ben hierdoor meerdere kopers kwijtgeraakt (zowel particulieren als zakelijke kopers). Ik snap ook wel dat het niet netjes is om de aanbetaling te houden. Maar ben ik wettelijk verplicht de aanbetaling terug te betalen?

4 maanden geleden
in: Auto's
ronron1212
4 maanden geleden
ja dat ben je
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 maanden geleden
Een aanbetaling is m.i. een bewijs dat er een (mondelinge) koopovereenkomst is.
De garage moet met het volledige bedrag over de brug komen.
nanda2022
4 maanden geleden
@ ronron12 Op basis waarvan zou ik dan een terugbetaling moeten verrichten?
@Ozewiezewozewiezewallakristallix Heb je hier toevallig een bron van?
ronron1212
4 maanden geleden
Er vind geen levering plaats en je hebt geen overeenkomst dat de aanbetaling altijd in jouw bezit blijft bij geen levering.
nanda2022
4 maanden geleden
De auto is geleverd maar hij is afgehaakt. Ik heb ook geen overeenkomst dat de aanbetaling terugbetaald wordt..
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 maanden geleden
Volgens mij hebben jullie een mondelinge verkoopovereenkomst en is daarmee de koop gesloten (=contract).
Jij moet jouw deel van het contract naleven (de auto leveren) en de garage haar deel nakomen (betalen).
Mocht de garage onder koop uit willen (=contractbreuk), dan mag dat alleen met wederzijds goedvinden. Jij mag betaling eisen, maar ook een aanbod doen van de verkoop af te zien onder voorwaarde dat je de aanbetaling mag houden. Maar dat is in eerste instantie een voorstel. Pas als beide partijen akkoord zijn is er een nieuw contract !

Geef als eerste antwoord