Mijn auto start de laatste tijd moeilijker. Zou het liggen aan de startmotor of de accu?

De motor slaat wel in 1x aan maar je hoort hem er net even iets langer over doen.
Hoe kan ik dit controleren zonder een spanningsmeter voor de accu?
De accu is net een half jaar oud maar ik maak 3/4 x per week ritjes van 10minuten.
Kan het overigens ook aan de sleutel liggen? Het is een sleutel met CDV knop maar door de vorige eigenaar geknakt waardoor er nu een bout doorheen zit, welke nu wat losser zit.

Toegevoegd na 52 seconden:
overigens lijkt hij beter te starten als hij warm is

11 jaar geleden
in: Auto's
6.1K

Antwoorden (2)

Ik gok een accu probleem.
Als je hoort dat het even duurt voordat de startmotor aanslaat is waarschijnlijk je accu net wat te zwak.
Wat je kunt doen is om even een lang stukje te rijden met de auto of aan de lader hangen.
Ook raad ik je aan om naar de dealer te gaan.
Daar doen ze een uitgebreide test die controleert op accu, startmotor, dynamo en sluipstroom.
Zo'n test duurt nog geen 5 min en de meeste garages doen dit gratis.
Zo weet je gelijk in welke richting je moet zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook zelfde probleem gehad. Met 10 minuten ritjes maak je altijd verlies van je accu. Je moet ongeveer half uur rijen, dan pas accu terug geladen. Je kan beter accu met een lader vol laden en dan weekje volgen. Als je die week geen problemen hebt dan weet je zeker aan accu ligt.