Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je 2 merken of soorten winterbanden combineren?

Ik heb 2 winterbanden van het merk michelin Alpin, maar moet er nu nog 2 bijkopen. Kan ik zomaar ieder merk hiermee combineren? Of moet ik speciaal michelin Alpin kopen of alleen een michelin band?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

combineren kan, zolang je op elke as maar hetzelfde merk/type banden hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Combineren kan. Alleen met het oog op gelijkmatige slijtage en kwaliteit, is het wel handig om in elk geval VOOR dezelfde banden te hebben en ACHTER dezelfde banden. Als voor en achter verschillend zijn, maakt dat niet zo veel uit. Maar links / rechts wil je geen echt verschillende banden hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in nederland mag je verschillende banden hebben, er moet wel per as hetzelfde merk/type band op zitten. In het buitenland kan dat anders zijn, daar zijn ze vaak erg strikt met regels voor winterbanden. Als je nieuwe banden aanschaft kan je die het beste op de achteras monteren zodat je geen "schijnveiligheid" krijgt. De slechtste banden laten je zo merken hoe je auto reageert bij de weersomstandigheden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan maar dit zal niet mijn voorkeur hebben.
De Nederlandse wet schrijft echter voor dat dit wel mag. Je moet aan een as de zelfde wielen hebben (dus voor en achter zijn 2 aparte assen).
Voor of achter mag je ook een andere band hebben met zelfs een andere velg grote.

Je mag dus 2 verschillende banden op de vooras en achteras hebben het is daarmee dus ook veilig.
Wel hebben banden allen andere eigenschappen. Wil je optimaal profiteren van de eigenschappen van deze winterbanden kun je beter het zelfde merk band erop leggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan combineren maar het ene band rijd beter dan het ander band. Dat geld ook voor het geluidscomfort en het zuinigheid van de band.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding