Moet ik eigen risico bij schade leaseauto zelf betalen?

Er is ingebroken in mijn auto (leaseauto). Nu moet ik 150 euro betalen van eigen risico. Moet ik dit zelf betalen of is dat voor mijn werkgever?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zal in je leasecontract staan?

Antwoorden (4)

Dat soort dingen moeten in je leasecontract staan. Je kunt wel in de eerste bron vinden dat je er werk van kunt maken, nee heb je en ja kun je krijgen maar als het heel duidelijk in de contract staat (eigen risico zelf betalen bij inbraak) zal dat niet lukken.

In de tweede bron staat dat bij die maatschappij het eigen risico voor de werkgever zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag, de vraag gaat over de werkgever en niet over de leasemaatschappij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HEB je uberhaupt mijn antwoord en bronnen gelezen of ga je vanaf nu altijd mijn antwoorden bekritiseren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik heb je antwoord gelezen maar vraagsteller heeft totaal niets te maken met de leasemaatschappij, de leasemaatschappij zal altijd zijn geld bij de werkgever halen en niet bij de bestuurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: Ik ben van mening dat: zolang je binnen de richtlijnen van GV. blijft kritiek mag hebben en niet ieder antwoord (copy paste als referentiekader) als zoete koek door je keel te laten duwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theodbn, veel werkgevers sluiten met hun werknemers een leaseovereenkomst af voor de lease auto. Daar staat oa in het eigen risico wordt doorbelast naar de werknemer. Wie er allemaal in de auto mag rijden etc. Als Pelle dat bedoelt met het leasecontact is er niets mis met zijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou niet weten wat ik anders zou bedoelen linden, ja dus! TegenXinnig: ik vind het prima, maar kom dan ook met een duidelijke reactie, de eerste reactie was totaal niet duidelijk, net alsof het hele woord werkgever niet in mijn antwoord staat en niet in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: Ik reageerde op jouw opmerking: "Ga je vanaf nu altijd mijn antwoorden bekritiseren?" En dat mag volgens mij binnen de richtlijnen van GV. Je spreekt ook over 'mijn antwoorden' en dan maak je het zelf breed. Maar ik heb geen zin om hier een discussiehoekje van te maken. Daar hebben we andere kanalen voor. (PB en GVF) Maar wel met een vriendelijke groet. TX.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Pelle Jij refereert naar een regel die een leasemaatschappij toepast, de werknemer heeft niets met de leasemaatschappij te maken, de werkgever least de auto en niet de werknemer, hierdoor heeft de werknemer geen enkele band met de leasemaatschappij en gaat wat er gesteld is in de link ook in zijn geheel niet op in deze vraagstelling. linden015 Mijn kritiek betreft dit gedeelte van het antwoord: "In de tweede bron staat dat bij die maatschappij het eigen risico voor de werkgever zou zijn." Daar de vraagsteller niet duidelijk maakt onder wat voor constructie zij de auto ter beschikking heeft gekregen kan men alleen uitgaan van de algemene regels en niet verwijzen naar een contract dat een werkgever kan hebben met een leasemaatschappij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theo ik zeg ook keurig dat het bij DIE maatschappij zo zou kunnen zijn. Verder mag je van mij overal kritiek op hebben maar lees nou eens je eerste reactie terug, daar kan ik toch niets mee? Ik snap niet wat je bedoelt dus dat vind ik net zo verkeerd als een fout antwoord. Als je kritiek hebt op een antwoord: wees dan duidelijk, iets wat je de tweede en derde keer duidelijk wel hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal dan proberen duidelijk te maken. "Dat soort dingen moeten in je leasecontract staan." Werknemer behoeft geen leasecontract met zijn werkgever te hebben, de auto kan ook een allemans vriendje zijn en door meerdere personen gebruikt worden. " Je kunt wel in de eerste bron vinden dat je er werk van kunt maken, nee heb je en ja kun je krijgen maar als het heel duidelijk in de contract staat (eigen risico zelf betalen bij inbraak) zal dat niet lukken. " Nog al een gekleurde site waar je naar toe verwijst, zeer dubieus zelfs als ik zijn advies lees: "Helaas is er voor deze laatste situatie nog geen jurisprudentie. Kortom, werk van maken adviseren wij." Hij laat het kostenplaatje voor een dergelijke actie geheel buiten beeld, bij afwijzing zijn de kosten een veelvoud van de eigen risico, een echte vereniging had direct hulp geboden en er zelf werk van gemaakt. "In de tweede bron staat dat bij die maatschappij het eigen risico voor de werkgever zou zijn." Het betalen van het eigen risico aan de leasemaatschappij is altijd voor de werkgever, werkgever is ook diegene die het contract heeft met de leasemaatschappij, dit maakt dat de werknemer geen enkele verplichting heeft richting leasemaatschappij en daardoor ook nimmer aangesproken kan worden door de leasemaatschappij.
Dit is geheel afhankelijk van wat de afspraken zijn met de werkgever en waar en wanneer het gebeurd is.

Is het gebeurd in prive tijd terwijl de auto in uw beheer was (auto stond dus niet op het terrein van de werkgever) bent u aansprakelijk voor de schade.

Was het tijdens werktijd en stond de auto geparkeerd op het terrein van werkgever / klant of in de directe nabijheid van een klant kan de werkgever de kosten op zich nemen, dan moet in ieder geval duidelijk zijn dat u alles hebt gedaan om een inbraak te voorkomen (geen waardevolle spullen in het zicht).

Ga in ieder geval in overleg met uw werkgever om tot een goede oplossing te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
tijdens je werk of daar buiten maakt niets uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo ronron, ik heb leaseovereenkomsten gehad waarbij het eigen risico bij een zakelijke rit niet voor mijn rekening was, maar tijdens een priverit wel.
Je hebt een leaseovereenkomst met je werkgever en in dat document staan de afspraken over eigenrisico, prive kilometers nz.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar staat dat hij de auto least van zijn werkgever? De auto kan voor de werkzaamheden beschikbaar zijn gesteld door de werkgever.
ronron1212
11 jaar geleden
Maakt niet uit als heij zelf lease staat het in zijn lease contact en daarin staat echt dat je een eigenrisico hebt.
ronron1212
11 jaar geleden
Nooit van gehoord rijd al 25 jaar een lease auto maar het eigen risico is en blijft bij de berijder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Ronron. Jou situatie is niet voor iedereen van toepassing, er zijn voldoende bedrijven die een geleast voertuig zonder leasecontract ter beschikking stellen van het personeel, het is dus maar net waar de werkgever voor kiest.
Omdat de auto geleast wordt door het bedrijf betaald je baas eerst het eigen risico maar heeft hij wel het recht dit bij jou te vorderen.

Normaal gesproken vordert de werkgever dit niet. Mits je het gevaar niet zelf hebt opgezocht. Door je auto onbeheerd in eigen tijd achter te laten op een niet al te veilige locatie.
Maar je baas heeft altijd vorderingsrecht. Jij maakt immers gebruik van de auto

Toegevoegd na 1 uur:
eventuele gestolen goederen uit de auto die van jouw zijn zijn onder de inboedelverzekering meestal gedekt (tot een bedrag van €250,- meestal)