Waarom heb je als automobilist geen voorrang als je achteruit rijdt ... je hebt tenslotte het minste (over)zicht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Juist daarom moet je extra uitkijken en ben je verantwoordelijk voor alle ellende die aanricht bij deze speciale verrichting.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je moet volgens het verkeersreglement alles voor laten gaan omdat je niet aan het verkeer deelneemt, je voert namelijk een bijzondere verrichting uit en daarom moet je alles voor laten gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan zou het een gaos worden op de weg
en het is moeilijk in te schatten wanneer er mensen achteruit gaan rijden.
dan zou iedereen met voorang achteruit een oprit uit kunnen komen.
bovendien als je de spiegels en alles goed afsteld heb je ook achteruit genoeg zicht als je goed oplet
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, ben ik niet helemaal met je eens. Mijn autootje staat vaak tussen twee volkswagenbusjes (aan weerzijde 1) en met achteruit uitparkeren kan ik absoluut NIET zien wat er van links of rechts komt. Is dus vaak een kwestie van heel langzaam maar gestaag achteruitrijden in de hoop dat ze jou wel zien tobben... Mijn spiegels heb ik op dat moment niets aan.
Cryofiel
14 jaar geleden
Spiegels zijn NIET voldoende als je achteruit wilt rijden. Je ziet beslist NIET alles wat er achter je gebeurt! Ik ben al te vaak bijna van de sokken gereden door een (meestal oudere) automobilist die dacht dat hij heel goed bezig was door uitgebreid in de spiegels te kijken alvorens achteruit te rijden.
Volgens mij instructeur was dat zo omdat jij op dat moment "overlast" aan het veroorzaken bent voor de rest. Al het andere verkeer moet er geen last van hebben en dan pas mag je "verrichtingen" uitvoeren.

Het is voor bestuurders moeilijk te anticiperen wat degene die de bijzondere verrichting uitvoert gaat doen, daarom moet je al al het andere verkeer voorrang verlenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is volgens het rvv een ongeregelde gedraging en die mag je alleen uitvoeren zonder gevaar en hinder te veroorzaken