Hoe belangrijk is een dynamo in de auto?

Mijn auto start slecht of niet. Wanneer ik de accu oplaadt met behulp van een andere accu, loopt de auto weer als een zonnetje. Toch maar even bij de garage langs geweest en men zegt dat de dynamo defect is en daardoor de accu niet goed wordt opgeladen. Een nieuwe dynamo gaat me inclusief plaatsing rond de € 400,- kosten. Kan het verhaal van de garagist kloppen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Kan ik het vervangen van de dynamo uitstellen, achterwege laten, wanneer ik er een 'nieuwe' accu inzet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Antwoorden (5)

Dat kan zomaar kloppen(vooral uurloon is hoog). Je kan als alternatief de dynamo er zelf uit halen (of door een handige kennis) en door een gespecialiseerd bedrijf er naar laten kijken, die kunnen meestal voor rond de 100 eu de dynamo vervangen/reviseren. Dan terug plaatsen en voila.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hedendaagse auto's hebben geen dynamo maar een alternator. De alternator is de elektriciteitsleverancier van de auto. Wanneer die geen stroom meer levert aan de batterij loopt deze snel leeg. Je kan dit testen met een goedkope digitale multimeter (kostprijs ong. 10 euro in de doe het zelf zaak). Zet het ding op de stand DC. Plaats de zwarte draad op de zwarte aansluiting van de batterij, de rode op de rode (omgekeerd kan ook geen kwaad, er verschijnt dan enkel een -teken voor de waarde). Wanneer de motor draait moet de spanning oplopen naar 14 tot 15 volt. Verandert de spanning niet bij draaiende motor is de alternator inderdaad kapot. Soms kan men het probleem verhelpen door andere koolstofgeleiders inclusief regelaar te plaatsen, en dat kost een pak minder dan 400 euro.

Toegevoegd na 2 dagen:
Je kan de vervanging van de alternator "uitstellen" als je elke dag je batterij oplaadt met een lader, en niet al te lange afstanden aflegt, maar dit is waanzin en onnuttig uitstel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om een dynamo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alternator is het Engelse woord voor een doodgewone dynamo, word door elkaar heen gebruikt maar op mijn fiets zit gelukkig nog wel een gewone dynamo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ theodbn: Er is wel degelijk een verschil tussen een alternator en een dynamo. De alternator levert wisselstroom (alternated current) en de dynamo levert gelijkstroom (Directly current).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik het begrijp is een alternator OOK een dynamo maar worden sinds er alternatorten zijn alleen nog de "gelijkstroom dynamo's" dynamo's genoemd. En eigenlijk wordt gewoon alles nog steeds door iedereen een dynamo genoemd want dit is de eerste keer in mijn leven dat ik het woord alternator hoor. De dynamo (van het Griekse δύναμις (dunamis): lichaamskracht, macht, troepen) was vroeger een andere naam voor elektrische generator, maar wordt – na de ontwikkeling van de alternator – voornamelijk gebruikt om generatoren aan te duiden die gelijkstroom opwekken met behulp van een commutator. De wisselstroomgenerator van een fiets wordt echter nog steeds dynamo genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@nederwiet. In Engeland wordt de dynamo van een auto een alternator genoemd net zoals een accu daar een batterij wordt genoemd daar is nog nooit geen verschil gemaakt tussen wissel- en gelijkstroom dynamo's, zoek anders maar een paar oude Engelse autoboekjes. Dat er mensen zijn in Nederland die denken interessant te zijn (ik bedoel niet jou maar diegene die jou dit wijs maakt) door een dergelijke verklaring af te geven kunnen we niet helpen.
Zeer waarschijnlijk heeft de garage gelijk. Maar in plaats van nieuwe dynamo kun je ook een gereviseerde nemen die zijn net zo goed als nieuwe maar een stuk goedkoper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga even naar de sloop, voor dikwijls 50-70 euro zetten ze een goed exemplaar weer in je auto.
Mogelijk is nu ook je accu beschadigd.
Koop dan wel een nieuwe in een voordelig auto-onderdelenzaak, scheelt ook weer een paar honder Euro.
Soms zetten ook zij hem er wel even in.

Ga de winter niet in met een beschadigde accu, je komt op enig moment vast te staan.......

Toegevoegd na 14 uur:
De alternator (vaak dynamo genoemd) is heel belangrijk, niet alleen wekt hij honderden watts op maar tilt de klemspanning in de auto van 12 V (accuspanning) naar 14.4 volt.
Daardoor geven je koplampen beduidend meer licht (tenzij het HID pitten zijn, die branden spanning onafhankelijk tussen de 10 en 16 V.)

Mede daarom (de spanningverhoging) is de alternator een van de belangrijkste onderdelen van je auto.
Zeker de moderne auto's zijn rijdende computers en leunen erg zwaar op de juiste klemspanning.
Daarnaast trekt de verlichting en boordelectronica een volle accu die niet bijgeladen wordt in enige uren leeg.
De ontsteking , de injectoren, brandstofpomp, electrische stuurbekrachtiging , ABS, stabilisatiesysteem, airbags enz.enz. lebberen heel wat stroom en zien graag de wat hogere spanning die de dynamo levert.
Deze is dan ook hoger dan 12 V om de accu OP te kunnen laden.
Mensen met zeg maar zware geluidsinstallatie zullen merken dat die onvervormd meer geluid geven met draaiende motor dan met stilstaande auto, de pakweg 2 volt extra spanning op je boordnet is voor veel apparaten belangrijk en zonder werkende dynamo kom je niet ver......

Zie verder reacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan om wat voor auto het gaat.
De dynamo van mijn auto bijvoorbeeld daar kun je zo makkelijk bij dat ie met een half uurtje vervangen is.
Nieuwere auto's daarentegen zitten helemaal volgepropt onder de motorkap en kun je dus niet makkelijk bij sommige onderdelen.
Ga iig niet naar de dealer (stealer) die rekenen voor een lanpie vervangen al €50.
Woon je toevallig in de buurt van Rotterdam ? Zo ja dan heb ik een goed en betrouwbaar adres voor je.
Zo niet,zoek dan een all-round garage (geen kwik fit).