Waar kan ik een overzicht van de kosten van het gemiddelde onderhoud van auto's bekijken?

Helaas is mijn trouwe boodschappenwagentje overleden en zoek ik een andere. Er is zat keus, maar ik wil in de overweging vooral ook het onderhoud meenemen en zoek een overzicht per type (klein, gemiddel, groot) en leeftijd.

Ik dacht dat dit werd bijgehouden door de ANWB of consumentenbond, maar kan dergelijke overzichten niet vinden.

Op een oude vraag hierover is een overzicht te vinden van de merktevredenheid, maar dat is geen antwoord op de vraag.

http://www.goeievraag.nl/vraag/alle-categorieen/site-gemiddelde-kosten-onderhoud-tweedehands.40521

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Het Nibud geeft een overzicht van autokosten per maand voor auto's in de miniklasse, kleine middenklasse en
middenklasse. Zie op bijgaande website voor het overzicht.

Wat er verder nog op te lezen is:
'Nieuwe auto's zijn duurder in gebruik dan tweedehands auto's. Dat komt door de hoge afschrijvingskosten in het eerste jaar. Na een jaar is een nieuwe auto al zo'n 25% minder waard. De kosten van onderhoud en reparatie worden hoger, maar wegen niet op tegen de lager wordende afschrijvingskosten.

Koopt u een compacte klasse van 2,5 jaar oud en gebruikt u deze 2,5 jaar, dan bent u na die tijd gemiddeld 20% goedkoper uit dan wanneer u een nieuwe auto had gekocht. Voor een auto uit de kleine middenklasse (of een middenklasse) is dat 25%.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook een handige link, maar nog te algemeen. Wat ik in feite wil weten of er bij een Ford Ka uit 2000 minder onderhoud is dan bij een Opel van dezelfde grootte. Als voorbeeld, want ik zoek niet specifiek een Ford. Ik weet zeker dat ik ooit dergelijke overzichten wel eens heb gezien.