De Starlet van mijn dochter heeft lampjes kapot van het daschboard, hoe vervang ik deze

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Het beste antwoord

Er zijn 2 mogelijkheden, afhankelijk van de oorzaak.

Mogelijke oorzaak nummer 1 is dat er een zekering kapot is. Dat kun je nakijken in het zekeringenkastje wat doorgaans ergens onder het stuur/dashboard aan de bestuurderskant zit. Dan is het een kwestie van de gesprongen zekering opzoeken en vervangen. Tot zover de makkelijke oplossing.

Als niet de zekering het probleem is, maar echt de lampjes, dan zul je het dashboard los moeten halen. Er zijn aan de zijkanten allemaal plaatsen waar je dashboard vasthaakt aan je carrosserie. Afhankelijk van de locatie van de lampjes kun je ergens beginnen, maar in veel gevallen moet vrijwel het hele dashboard los. Je kunt je daarom ook afvragen: zijn het cruciale lampjes en is het me dat waard?

Voordat je begint te breken: in sommige auto´s heb je overigens nog weleens klepjes in de buurt van lampjes waardoor je er makkelijk bij kunt. Dus zoek naar die klepjes. Ze zitten vaak verstopt onder een mat ofzo. Als het gaat om lampjes in of bij de middenconsole kun je ook de autoradio er uit halen, dan kun je ook makkelijker bij de lampjes. Bij bepaalde merken kunnen de middenconsole of delen van je dashboard los gehaald worden.

Als allerlaatste optie moet je dus pas aan je dashboard zelf beginnen, maar misschien is dat wel te combineren met onderhoud. Als de garage je auto toch al heeft en soms zelfs ook al deels open heeft liggen voor het repareren van het een of ander kun je vragen of ze meteen dat lampje voor je meepikken. Dan ben je er zeker van dat het goed en professioneel gebeurt (als je een goede garage hebt tenminste ;)). Voor tips over waar je precies moet zijn zou je sowieso de garage eens kunnen vragen om ernaar te kijken. Zij weten soms ook zo een handige manier want hebben er natuurlijk ervaring mee.

Succes in ieder geval met je zoektocht naar de lampjes!