ik moet een bezorging doen in duitsland met een busje zonder winterbanden mag dit?

ik heb het idee dat ik dan onverzekerd rond rij. dus eigenlijk wil/durf ik de bezorging niet te doen. mijn baas zegt echter dat hij het heeft uitgezocht en dat het gewoon mag. klopt dit? ik kan nergens iets in een wet of iets vinden hierover. als ik iemand door de gladheid dood rij per ongeluk dus. wat is dan het gevolg en is dit mijn verantwoordelijkheid of van mijn baas?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

In Duitsland mag je rondrijden zonder winterbanden maar dat is op eigen risico.
Bij een aanrijding krijg je altijd de schuld als je geen winterbanden hebt.
Dus niet doen, veel te gevaarlijk wat je baas ook zegt. Jij rijdt erin en krijgt zeker de schuld, je baas niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, nog een aanvulling ze zijn verplicht bij winterse omstandigheden en dat is het nu zeker!!!!!!!!!!

Wanneer is het gebruik van winterbanden in Duitsland verplicht?
Het is in Duitsland verplicht winterbanden te hebben als er winterse weersomstandigheden zijn. Raadpleeg hiervoor het weerbericht. Als er geen winterse omstandigheden zijn, hebt u geen winterbanden nodig. Hebt u geen winterbanden? Blijf dan bij (verwachte) gladheid, ijzel of sneeuw thuis. Winterbanden zijn banden met het sneeuwvlok symbool. Het symbool M+S banden is niet beschermd maar is in Duitsland toegestaan. Dat geldt ook voor all–weather banden. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt tenminste 4 mm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt !

Andere antwoorden (7)

Nee, winterbanden zijn bij winterse omstandigheden absoluut verplicht, en winterser omstandigheden dan we nu hebben kun je nauwelijks krijgen.
Het is dus niet toegestaan met zomerbanden Duitsland in te rijden. Op zijn best wordt je aangehoudenen krijg je een boete, maar als er wat gebeurt, ben je het bokje.

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/winterbanden-duitsland-buitenlanders-verplicht.113285
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ; de truc zit hem in die winterse omstandigheden namelijk. En die hebben we NU wel, terwijl het op het moment dat ik de vraag stelde bijna lenteweer was.
TOEN was het dus niet noodzakelijk, NU wel.
De nuance in het ántwoord is er nog wel (alleen bij winterse omstandigheden), maar aangezien we nu overduidelijk midden inde winterse omstandigheden zitten, heb je er niks aan.
Ik refereer overigens bewust naar die vraag, omdat het als het flink gaat dooien straks weer een heel ander verhaal wordt. DAN hoeft het weer niet per se.
verplicht met winterse omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet aanrijden zonder winterbanden want in duitsland letten ze er erg op. laatst mijn collega aangehouden in duitsland omdat ze dachten dat hij zomerbanden had omdat hij die ook op siervelgen heeft liggen.
Ze hadden hem niet aangehouden als hij gewone stalen velgen had gehad zei de politie. Dus ze zijn er echt op uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zelfs officieel aangekondigd op het duitse nieuws dat winterbanden verplicht zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sinds september 2010 moet elke wagen die zich op de duitse weg bevindt voorzien zijn van winterbanden met een profiel van minimaal 4 mm, heb je deze niet dan riskeer je bij staandehouding een boete van minimaal 40 euro boete, en bij een ongeval ben je altijd schuldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag als nederlander rijden zonder winterbanden,alleen als je wat overkomt
krijg je een bekeuring omdat je geen winterbanden hebt.
je nederlandse verzekering betaald normaal de eventuele schade indien jou verzekering ook voor het buitenland geld.
kijk dit punt even na.moet je veel na duitsland is het beter om winterbanden te monteren.als je baas je op pad stuurt
blijf de bestuurder verantwoordelijk tenzij hij dat even schriftelijk vast legt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand dood rijden zal altijd tot vervolging leiden, en nou is de regel in Duitsland "winterbanden". Dus als bestuurder zal je echt wel aansprakelijk worden gesteld op meerdere punten. Het lijkt mij, dat jij jouw baas in eerste instantie kan vragen om winterbanden eronder te hebben, en anders jammer dan. Ik zou het ook niet doen. Het risico is té groot voor jou.