1 voorband van auto scheef afgesleten. Wat kan de oorzaak zijn? Versnellingsbak?

We zijn net naar een toyota yaris d4d van 2008 gaan kijken, en het viel al direct op dat de band aan de bestuurderskant scheef was afgesleten. De verkoper hiermee geconfronteerd, en die zei dat dit normaal was bij dit model omdat de versnellingsbak zo geplaatst was, en met het gewicht enzo.
Ik ben al langer met auto's bezig, en in mijn oren klinkt dit als de reinste onzin! Ik heb nog nooit een automodel geweten waar dit normaal is!

Waar kan dit eventueel wel aan liggen? Slecht uitgelijnd ofzo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Het beste antwoord

Het antwoord uitlijnen is al benoemd maar valt er nog wat uit te lijnen? Dit lijkt mij een duidelijk geval van schade (tegen een obstakel gereden of een aanrijding) waardoor je wiel niet goed meer spoort. Mocht dat niet zo zijn dan is de wielvlucht (caster) van dat specifieke wiel niet in orde. Maar ook dat raakt niet zo maar uit zijn positie. En die versnellingsbak: "Grote onzin!"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat niet meer sporen van een wiel los je op met uitlijnen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de ophanging van het wiel niet ontzet is, zou uitlijnen kunnen volstaan. Toch ben ik van mening dat zo'n abnormale slijtage (op de toegevoegde afbeelding) een andere oorzaak heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Superantwoord !+

Andere antwoorden (2)

De wagen is slecht uitgelijnd.
11 jaar geleden
ik vind het al raar dat een verkoper een auto te koop zet met zo,n band eronder, en een vreemd verhaal over die versnellingsbak trouwens.
het kan zijn dat de sporing van de wielen niet goed is, maar kan ook een aanrijding hebben gehad zodat het frame krom is.
ik zou maar lekker naar een andere yaris op zoek gaan, ik zou er niet blind op vertrouwen.
suc6