wat te doen als je auto is afgekeurd en de apk is verlopen? mag je auto dan aan de weg staan en moet je hem dan schorsen of juist niet? bvd

mijn auto is afgekeurd en de apk verloopt vandaag hij staat nu op een gewone parkeerplek maar mag dit nog? vrijdag word er naar gekeken en besloten of we hem opknappen of weg doen maar tot die tijd wil ik geen boete's wie kan mij opheldering geven ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
12.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan haal je de nummerplaten er toch even af
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha dats een goeie dan kunnen ze niets beginnen, zal het onthouden maar volgens mij hoort het niet helemaal :P

Antwoorden (4)

Ja hoor, die auto mag daar gewoon blijven staan. Je krijgt alleen een boete als je ermee wordt geflitst of aangehouden wordt. Na 2 maanden krijg je wel automatisch een boete, dus voor die tijd moet je zorgen dat hij gekeurd of verkocht is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een auto waarvan de APK-keuring is verlopen (ook afgekeurd) mag niet meer de openbare weg op. Dus ook niet staan op een parkeerplaats op de openbare weg. Je bent ook niet meer verzekerd met verlopen APK.

Schorsen van de APK kost je € 71,50. In de praktijk zullen ze niet heel moeilijk doen over een paar dagen, maar in principe kunnen ze je nu al bekeuren. De kans dat ze een goed geparkeerde auto gaan checken (afhankelijk locatie) zal niet zo heel groot zijn. Dus aan jou of je dat risico wilt nemen of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de auto korte tijd in de openbare ruimte geparkeerd staat, maar niet opvallend, is er weinig kans dat de politie je controleert. Als de kentekenplaten eraf zijn, dan wordt de auto weggesleept. In theorie zou de auto geschorst moeten worden, maar omdat het over een paar dagen gaat en de auto gekeurd gaat worden (of juist niet), loopt dat niet zo'n vaart.

Het schijnt zelfs zo te zijn dat als je APK verlopen is en je rijdt naar de afspraak bij de garage dat dat niet strafbaar is, zo werd mij duidelijk gemaakt bij een garage. Informeer voor de zekerheid op het politiebureau, voordat je de weg opgaat en gaat rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je mag hem wel op eigen terrein plaatsen, met behoud van lasten, krijg wel na verloop van tijd een geautomatiseerde bekeuring in de bus voor apk en betaal je netjes de verzekering door, maar je rijdt met je ongekeurde wagen tegen een andere auto aan, dan weigert je verzekering om schade te vergoeden ivm het geautomatiseerde protocool bij het niet nakomen van de apkverplichting. geen apk=niet verzekerd. schorsen doe je verstandig aan als je auto geen geldige keuring heeft. juridisch loket?