Bij welke verzekeringsmaatschappij mag je je klassieker / oldtimer voor dagelijks gebruik gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

dat kan wel bij elke verzekeringsmaatschappij. kan alleen wel zijn, dat je auto dan niet meer onder de goedkope oldtimerregeling zal vallen, waardoor je dus meer premie moet gaan betalen. auto zal dan gezien worden als een gewone auto.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
met een oldtimerverzekering mag best wel elke dag rijden.
maar de totale gereden kilometers per jaar zijn beperkt. en je moet naast de oldtimer ook nog een 2e vervoermiddel bezitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om in het oldtimer tarief te vallen bij verzekeringsmaatschappijen zijn er 2 hoofdeisen:
1. Je moet een motorrijtuig hebben voor dagelijksgebruik (motor en/of auto)
2. er mag een maximaal aantal kilometers worden gereden (meestal max 7500 km per jaar).

De controle op beide is eigenlijk matig. Zo moet je bij aanvang van de verzekering een 2e motorrijtuig hebben, maar verkoop je deze na enige tijd loopt je oldtimer gewoon door in het oldtimer tarief (wel vervallen opgebouwde schadevrije jaren want deze zitten niet op een oldtimertarief).
De kilometerstand hoef je bij sommige maatschappijen niet eens op te geven.

De insteek van het oldtimertarief is namelijk:
Dat de auto hobbymatig wordt gebruikt en voor plezierkilometers en niet voor je dagelijkse kilometers. Dat is ook de reden dat de premie zo laag is.

Ook kun je de oldtimer als gewone auto verzekeren. Dit is ooit fijn omdat je dan gewoon no claim kan opbouwen, en wanneer je no claim hebt dit ooit een paar tientjes per jaar scheelt zonder dat je een 2e auto hoeft te hebben. En omdat opgebouwde no claim (meestal) 1 jaar geldig is kun je bij de koop van een nieuwe auto flink veel bij leggen per maand aan premie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je info! Dus verzekeringsmij. doen er niet moeilijk over als je je auto als 'gewone' auto wilt verzekeren ipv als oldtimer/klassieker? Nog een prangend vraagje: Wat is nu precies een oldtimer? De regels veranderen zo vaak en iedereen zegt weer wat anders. Als ik een bus uit 1989 koop, komt die dan ooit nog in het oldtimer tarief, of betaal je het gelijke als ware het een nieuwe bus? Ik heb interesse in een VW T3 personenbus (Benzine) uit 1989. Maar ik heb er geen idee van hoeveel (wegen)belasting ik dan ga betalen en hoeveel, verzekering....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De regels omtrent de wegenbelasting zijn idd flink veranderd. En durf niet zo vlug te zeggen hoe dat die zijn. Maar de verzekeringsmaatschappij staat los van de wegenbelasting en bij de meeste zal er indien aan bovenstaande voorwaarde wordt voldaan gewoon een oldtimer tarief gelden bij 25 jaar of ouder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, tuurlijk, daar had ik even niet aan gedacht. Maar voor wegenbelasting zal ik - bij die bus uit 1989 - het volle tarief moeten betalen. Denk je niet? Maar met betrekking tot de verzekering: Soms kan het juist prettig zijn om juist een gewone verzekering te hebben ipv een oldtimer. Dan krijg je sneller service.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een auto uit 1989 krijgt pas belastingvrijstelling bij 28 jaar oud + een evtuele brandstof toeslag maar die is op deze benzine versie niet van toepassing.
Meer info in het linkje:
http://www.oldtimernederland.nl/info/motorrijtuigenbelasting.html