Koelvloeistof is op.

Ik heb helemaal geen koelvloeistof meer in de auto en kan het vandaag nergens aankomen omdat alles dicht is
en dus wordt ook mijn auto niet verwarmd.
Kan ik er gewoon water met antivries ingooien of mag dat niet?

Toegevoegd na 10 uur:
ik heb er ongeveer 200 km mee gereden vandaag maar omdat mijn kachel dus niet werkte heb ik eens onder de motorkap gekeken bij thuiskomst.En nee hier in de buurt is geen tankstation open.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
23K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je auto niet verwarmd wordt lijkt me niet het belangrijkste. Dat al je koelvloeistof weg is lijkt te wijzen op een lekke radiator of een lekke koppakking. Zou hier toch maar snel naar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, feniks.
Als je daarmee door rijdt, is de motor binnen de kortste keren naar z'n mallemoer...

Antwoorden (13)

er zijn wel benzine pompen open die hebben het ook wel
14 jaar geleden
De benzinestations zijn toch wel open?
Die verkopen dat ook volgens mij.
Ik zou er beslist niets anders ingooien, ik zou het risico niet nemen.
En ik zou zonder koelvloeistof geen meter rijden.
Bel anders even met de ANWB, die staan volgens mij ook altijd klaar voor hun leden (ik weet natuurlijk niet of je lid bent).
En anders ... op de fiets naar een benzinestation (of met de auto van je partner, buren, familielid ...).
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water met antivries zou ik niet doen. er zitten toevoegingen in antivries die niet zo warm mogen worden. Benzinepompen zijn wel open. Loop daar even heen of doe er een beetje water in en rijd er heen. Maar alleen als de pomp geen úren rijden is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Was nogal lang bezig met mijn antwoord :-) dus de benzinepomptip was al gegeven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken zou ik zeggen: Gooi er wat water bij. Echter, als die echt vrijwelgeheel leeg is is dat misschien niet zo verstandig meer. Dit is wat wiki zegt over koelvloeistof:

Koelvloeistof voor een auto bestaat uit gedemineraliseerd water waaraan antivriesmiddel, een middel tegen schuimvorming, smeermiddel en een anticorrosiemiddel is toegevoegd. De koelvloeistof voor een auto heeft een hoog kookpunt, rond de 135°C, en dient goed tegen vorst te kunnen, tot wel -35°C. In de loop der tijd veranderen de eigenschappen van de koelvloeistof door veroudering, zodat het na zo'n 50.000km vervangen moet worden.

Gedeminiraliseerd water is de basis met allerlei middeltjes erbij. Gewoon water bevat veel mineralen die aan kunnen slaan op hete delen. En je kookpunt ligt op 100 graden. Je loopt denk ik het risico dat je motor te snel te warm wordt als je de boel met water bij vult.

Er zouden wel benzinepompen open moeten zijn. Als ik jou was zou ik even op de fiets stappen en kijken of je een open pomp in de buurt kan vinden en daar een jerrycan koelvloeistof kopen.

Als je lid bent van ANWB moet je hun even bellen. Wellicht komen ze langs?

Toegevoegd na 1 minuut:
Hm.. ik begon met mijn antwoord toen er geen antwoorden stonden. Ben langzaam zo op de vroege kerstmorgen blijkbaar :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval letterlijk..LOOP NAAR DE POMP;-)
Die zijn wel open!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het bij de pomp niet goed komt... Water met spiritus... of pure spiritus. Daar rijdt mijn auto al heel lang op, die van mijn vader trouwens ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alvorens maar bij te gooien zou ik wel willen weten waar het gebleven is.

A) Slang stuk = repareren en bijvullen
B) Niks te zien = misschien lekke pakking en stroomt het je motor in = erger probleem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tankstation verkopen dit ook.
Zo niet, dan met gekookt water bijvullen. !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je al waardoor je koelvloeistof verloren bent? Als je koppakking echt lek is dan zou ik er niet meer mee rijden. Als je radiateur lekt, dan heeft bijvullen misschien niet veel zin omdat het er dan toch weer uit loopt. Maar als het niet erg lekt dan kun je het altijd bijvullen met water. Desnoods met slootwater, als er niks anders in de buurt is. Het probleem van het bevriezen kun je oplossen door een beetje suiker aan het water toe te voegen, dat zit namelijk ook in koelvloeistof. Als je koelvloeistof heb aangelengt met water dan moet je dat daarna wel helemaal vervangen door koelvloeistof. Dit heeft een betere koelende werking dan water en bevriest niet zo snel. Ook heb je minder corrosie en aanslag door koelvloeistof te gebruiken ipv water. Dus voor nood mag je er water in gooien met antivries.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het laatst ook...heb er toen een half liter gewoon leidingwater ingedaan.
Dat geeft niet hoor,voor een keer,ik vroeg het aan de dealer toen ik daar eens was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen gaan rijden met koeilvloeistof, na het bijvullen heel voorzichtig de motor laten opwarmen. Controleer goed de werking van je temperatuurmeter en kachel.
Omdat de vloeistig weg/laag staat moet je rekening moeten houden met een mogenlijk (deels) bevroren motor.

Ergens zit iets fout want het is een gesloten systeem, geen vloeistof in reservoir betekent ergens een lekkage of ernstig achterstallig onderhoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haal je niet per ongeluk Ruitenwisser-vloeistof en koelvloeistof door elkaar?
Koelvloeistof kan niet zomaar opraken tenzij je ergens een probleem hebt. Ruitenwisservloeistof wil in deze tijd van het jaar inderdaad nog wel eens snel opraken.

In het geval je het hebt over ruitenwisservloeistof, dan is dit soms wel te vullen met gewoon water, alleen zou ik dat in deze tijd van het jaar niet snel doen, omdat de kans dan groot is dat het hele zootje bevriest.
Koelvloeistof zal ik daarentegen nooit vervangen door water.

Zie informatie over koelvloeistof en het niet mogen mengen hiervan op onderstaande link:
http://www.campercity.nl/site/content/view/37/3/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal geen koelvloeistof meer?
ik zou óf de ANWB bellen (als je lid bent) óf een bezoekje aan de garage brengen zodra die weer open is. Verlies van koelvloeistof kan een serieus probleem betekenen zoals bv een lekke koppakking, met grote reparatiekosten ten gevolge.