is een auto verzekerd als de eigenaar is overleden? kun je een auto op je naam zetten zonder rijbewijs?

mijn vader is vorige week onverwachts overleden. binnen 5 weken moet de auto zijn overgeschreven op een andere naam. de auto staat te koop, maar tot op heden nog geen koper. als de auto binnen die 5 weken niet verkocht wordt, moet mijn moeder die dan op haar naam zetten? zij heeft geen rijbewijs, dus dat kan dan niet? ik heb wel een rijbewijs dus evt kan de auto wel op mijn naam, maar dan ben ik ook verantwoordelijk voor de belasting, toch? en dat is een probleem aangezien ik nog studeer en me geen autobelasting kan veroorloven.
is de auto nu verzekerd nu de eigenaar ( mijn vader) is overleden? de auto staat nu ongebruikt voor het huis, maar stel dat potentiele kopers een proefrit willen maken, is de auto dan verzekerd? of als de auto onverhoopt gestolen wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
8.3K

Antwoorden (4)

De auto kan gewoon worden overgeschjreven naar je moeder ook al heeft ze geen rijbewijs. De auto staat nog steeds op de openbare weg en dient dus verzekerd te zijn en de wegenbelasting moet worden betaald. Je kan ook een vrijwaring aanvragen, maar dan kan je de auto weer moeilijk verkopen (proefrit). Als de premie gewoon wordt doorbetaald is er niks aan de hand. Je moeder mag er niet in rijden maar jij mag tot dat ie verkocht wordt, wel achter het stuur gaan zitten.

Afhankelijk van hoe die verzekerd is, volgt bij diefstal gewoon de verzekeringspolis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan de auto niet geschorst worden?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja dat kan wel, maar dan kan/mag iemand er geen proefrit mee maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ook niet aan de openbare weg staan
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Idd TDIpower, daar had ik nog niet bij stil gestaan.
Je kunt de auto laten schorsen maar dan kun je hem lastiger verkopen omdat er geen proefrit in worden gemaakt. je hoeft hem dan niet meer te verzekeren.

Je hebt geen rijbewijs nodig om een auto op je naam te laten zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Bij overschrijving van het kentekenbewijs bij een door de RDW erkend voertuigbedrijf dat beschikt over de bevoegdheid TV, kunt u zich als particulier (natuurlijk persoon) alleen legitimeren met een geldig Nederlands rijbewijs.

Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor kunt u zich als particulier (natuurlijk persoon) onder andere legitimeren met een origineel en geldig:

Nederlands rijbewijs of
Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart met een recent uittreksel (maximaal 3 maanden oud) van de gegevens uit de basisadministratie persoonsgegevens van uw gemeente (GBA).
U kunt zich ook legitimeren met een aantal andere documenten. Een overzicht van deze documenten vindt u op de website van de RDW.

Bij overschrijving op naam van een rechtspersoon (bedrijf of organisatie) moet u als tekenbevoegde of gemachtigde van dit bedrijf ook een (kopie) uittreksel uit het verenigingen-, stichtingen- of handelsregister van de Kamer van Koophandel overleggen. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar en geen internetafschrift zijn. Bij het door u te gebruiken legitimatiebewijs hoeft u geen afschrift uit het GBA te overleggen. Een kentekenbewijs kan niet op naam van eenmanszaken, maatschappen en rederijen worden gezet."

Je moeder kan dus de auto op haar naam laten zetten, mits ze de juiste documenten heeft (uittreksel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het jip en jannekes zonder moeilijke termen......
Zolang er voor de verzekering wordt betaald ( of is betaald ) is het voertuig voor de wet verzekerd.

De persoon bij wie de auto op naam komt hoeft niet in het bezit te zijn van een rijbewijs, wel is deze verantwoordelijk voor alle kenteken gerelateerde zaken.
Denk aan houderschapbelasting, Apk maar ook bijvoorbeeld snelheidsovertredingen ( mits geflitst ).
Maar is ook verantwoordelijk voor de verzekering.
( ook al is die persoon geen verzekeringsnemer )

Degene die de auto op naam heeft, hoeft namelijk niet de verzekeringsnemer te zijn.

Uw moeder kan deze auto dus rustig op naam zetten en houden en dat u er gebruik van maakt.
De financiele kant voor wat betreft de auto komt dan geheel voor rekening van uw moeder.
Wel moet er dan een nieuwe verzekering worden afgesloten.
Wie de verzekeringsnemer wordt doet er niet toe.

Let wel, mocht het voertuig niet verzekerd zijn dan komt de bekeuring op naam van de kentekenhouder en niet op naam van de verzekeringsnemer.