is een auto verzekerd als de eigenaar is overleden? kun je een auto op je naam zetten zonder rijbewijs?

mijn vader is vorige week onverwachts overleden. binnen 5 weken moet de auto zijn overgeschreven op een andere naam. de auto staat te koop, maar tot op heden nog geen koper. als de auto binnen die 5 weken niet verkocht wordt, moet mijn moeder die dan op haar naam zetten? zij heeft geen rijbewijs, dus dat kan dan niet? ik heb wel een rijbewijs dus evt kan de auto wel op mijn naam, maar dan ben ik ook verantwoordelijk voor de belasting, toch? en dat is een probleem aangezien ik nog studeer en me geen autobelasting kan veroorloven.
is de auto nu verzekerd nu de eigenaar ( mijn vader) is overleden? de auto staat nu ongebruikt voor het huis, maar stel dat potentiele kopers een proefrit willen maken, is de auto dan verzekerd? of als de auto onverhoopt gestolen wordt?

Weet jij het antwoord?

/2500

In het jip en jannekes zonder moeilijke termen...... Zolang er voor de verzekering wordt betaald ( of is betaald ) is het voertuig voor de wet verzekerd. De persoon bij wie de auto op naam komt hoeft niet in het bezit te zijn van een rijbewijs, wel is deze verantwoordelijk voor alle kenteken gerelateerde zaken. Denk aan houderschapbelasting, Apk maar ook bijvoorbeeld snelheidsovertredingen ( mits geflitst ). Maar is ook verantwoordelijk voor de verzekering. ( ook al is die persoon geen verzekeringsnemer ) Degene die de auto op naam heeft, hoeft namelijk niet de verzekeringsnemer te zijn. Uw moeder kan deze auto dus rustig op naam zetten en houden en dat u er gebruik van maakt. De financiele kant voor wat betreft de auto komt dan geheel voor rekening van uw moeder. Wel moet er dan een nieuwe verzekering worden afgesloten. Wie de verzekeringsnemer wordt doet er niet toe. Let wel, mocht het voertuig niet verzekerd zijn dan komt de bekeuring op naam van de kentekenhouder en niet op naam van de verzekeringsnemer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100