de bobine van mijn auto gooit steeds cilinder 2 eruit als ik op gas rij, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Dat doet de bobine niet. De bobine is een spoel die er voor zorgt dat de 12 Volt accuspanning omhoog getransformeerd wordt naar ca. 1000 Volt of hoger om de bougies te laten vonken.

Dat de 2e cylinder (als dat opgemerkt is) uitvalt als je op gas rijdt komt waarschijnlijk doordat het brandstof inlaatsysteem meet dat er een foutieve druk in de cylinder heerst, te laag of te hoog, waardoor de regeleenheid de toevoer naar die cylinder afsluit. Dit is een veiligheidsvoorzorg die voorkomt dat gas gevaarlijk kan worden.

Het kan zijn dat de inlaatkleppen lekken of een andere lekkage in de cylinder zit waardoor het gas naar de carter kan komen. Dat zou dan vrij snel tot een levensgevaarlijke explosie kunnen komen met enorme schade.

Het kan ook zijn dat de uitlaatkleppen niet goed meer functioneren waardoor er teveel uitlaatgas in de cylinder achterblijft wat de meet en regeleenheid laat besluiten om geen brandstof meer toe te laten.
Zelfs een koppakking lekkage kan dit veroorzaken als de lekkage heel klein is.

Kortom, een grondige inspectiebeurt is op zijn minst wel nodig om de storing en de oorzaak op te sporen.