Wanneer is het verstandig om te beginnen met autorijlessen?

Ik ben momenteel 17 en een half jaar oud en heb vorige week mijn proefles gehad. Ik ben dus nog niet begonnen aan echte rijlessen.

Ik wordt in februari pas 18 en ik vroeg me nu af wanneer het verstandig is om te gaan lessen. Ik heb 25-30 rijlessen nodig volgens m'n instructeur en ben binnenkort van plan om mijn theorie examen af te leggen.
Aangezien Learn2Drive niet bij mij werkt, omdat je ouders meer dan 5 jaar rijervaring moeten hebben wil ik dus eigenlijk op de dag dat ik 18 wordt of erna mijn praktijkexamen afleggen.

Is het nu verstandig om vanaf september wekelijks 1 rijles te nemen t/m februari of moet ik wat later beginnen en dan iets van 2 rijlessen per week? Graag jullie tips & adviezen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik ging zelf rijlessen doen zodra ik studiefinanciering kreeg (eerste kwartaal na mijn verjaardag)

Antwoorden (3)

Ik heb zelf meerdere lessen per week gehad telkens, en kan dat je wel aanraden. Het blijft dan goed 'hangen'. Bovendien les je (dan) in de winter, en dat vind ik ook een goed idee. Je went dan al aan in het donker en met slecht weer rijden.
Extra tip: probeer een paar keer een langere les te nemen, bijvoorbeeld 2 of 3 uur (of zelfs 4). Je oefent dan om wat langere tijd te rijden, én je komt een beetje uit je eigen bekende woongebied!
Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat het verstandig is om wekelijks 1 rijles te nemen zodat je ook meer tijd hebt om uit te zoeken wat je nog moet leren en verbeteren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou nu beginnen met eens per week. Over drie maanden kun je dan kijken hoe het gaat en hoeveel lessen je instructeur nog denkt nodig te hebben en dan kun je eventueel een tandje bijzetten en vaker per week lessen. Inderdaad is het goed om bij daglicht en bij donker te rijden maar ook bij regen etc. Dat heb je niet als je 10 dg rijles hebt in de zomer.

Mijn advies is alleen anders als je niet in de buurt van je examenterrein woont. Ik moest altijd nog wel een kwartier ofzo rijden voor ik in Amsterdam was en elke keer die weg af daar leer je weinig van. Als je dus verder weg woont ofzo zou ik 2 uur achter elkaar rijden maar eens per week is niet zo'n probleem. Je zou dan nog 2 mnd kunnen wachten.

Pin je verder niet zo vast op dat rij-examen op je 18de verjaardag. De kans is groot dat je wel een paar keer moet afrijden en dan maakt het weinig uit of je op die dag begint of 2 wk later.

Verder: je ouders hebben geen 5 jaar rij-ervaring maar heb je wel een auto tot je beschikking om veel ervaring op te doen? Zo niet: dan moet je echt wachten want dan ben je het geleerde zo weer kwijt.

Daarnaast: ik neem aan dat geld geen probleem is of dat het voor je betaald wordt zodat je ook meerdere keren in de week kunt lessen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geld is geen probleem aangezien ik in de zomervakantie veel heb gewerkt en genoeg geld heb verdiend, daarbij zit ik ook nog eens bij een voordelige rijschool met een goede instructeur. Zou ik dus volgens jou dan maar gewoon bijvoorbeeld in oktober beginnen met de rijlessen en dan na een aantal rijlessen later 2x per week gaan?
Stel dat ik 25-30 rijlessen nodig heb, vanaf oktober tot februari zijn dat 20 weken dus, 30 lessen in die 20 weken.
Dan begin ik met 1x per week en later naar 2x per week. Ik woon trouwens ongeveer 30 minuten rijden van mijn huis naar den haag centrum. En ik moet mijn examen afleggen in Rijswijk. Mijn instructeur zei volgens mij dat ik beter 2 uur les kon nemen, omdat ik te ver woon? maar ik was toen erg gefocust op de weg dat ik er niet op inging haha. Ook moet ik volgens mij 2x zoveel betalen als ik dan ipv 1 uur, 2 uur neem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, logisch dat je meer moet betalen, maar je krijgt dan ook gewoon 2 lessen!! Dan hoef je er daarna nog maar 28 enz. (Ik kreeg bijv. voor mijn motorrijbewijs een stuk of 12/14 lessen, maar dat was in 4 weken,2x4 uur en 2x2 uur ofzo. Voor de auto zou ik dat overigens niet aanraden, liever een iets langere periode lessen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Keize, als je zover weg woont van je examengebied moet je na een poosje echt 2 uur gaan lessen maar er is nog een andere manier als je bijv daar je rijlesinstructeur jou kan oppikken. Houd er ook rekening mee dat je soms iemand anders naar huis moet brengen en je ook naar de volgende rijlespersoon moet gaan. Dit kost echt veel te veel tijd en nu ik dit hoor zou ik 2 uur per week gaan lessen en dan in okt beginnen. Nogmaals: pin je niet vast op de uren die ze aangaven, daar kunnen ze best nog wel eens naast zitten en ze geven dat nooit negatief aan (bang dat je naar een andere rijschool gaat) en je kunt ook nog wel eens een paar keer zakken.