mijn remblokken (en ook schijven?) zijn in de afgelopen 20.000 versleten

in februari dit jaar heb ik mijn remblokken laten vervangen. in de tussentijd 20.000 km mee gereden en nu zijn ze weer versleten en moeten vervangen. de keer ervoor heb ik er een jaar mee gedaan en zo'n 50.000 km. toen zijn ook de remschijven vervangen. het gaat om een opel corsa van een jaar of 4/5 oud, wel automaat.
in de laatste 20.000 km heb ik zo'n 1000 km ermee met een kleine 750 kilo caravan gereden, wat extra slijtage kan geven lijkt me.
maar dit is toch niet normaal? ik let al op voorzichtig remmen enzo, het is niet het geval dat ik absurd rem. Hoe kan dit gebeuren? hoe kunnen ze snel slijten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.4K

Antwoorden (4)

Remmen slijten door remmen. (niet door gereden km)
Veel file rijden bergen enz zal meer slijtage geven.
Dek dat naast vervangen van schijven en blokjes het ook altijd verstandig is de remcilinders te controleren.
(Hangende cilinder geeft extra slijtage.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken die Corse automaten, die hebben geen speciale low gearing en berg versnellingen. Als je er dus mee in de bergen rijdt (weet niet of dit het geval is geweest natuurlijk) moet je hem echt naar manual zetten en in een lagere versnelling zetten zodat je op de motor kunt remmen want in automatic remt ie totaal niet op de motor en doe je bergafwaarts alles met de remblokken en dan gaat het snel. Verder legt een caravan van 750kg ook nog aardig wat gewicht in de schaal (letterlijk en figuurlijk). Maar weet je zeker dat je schijven ook vervangen moeten worden? dat is wel redelijk snel bij 20000km idd. Verder kan het zijn dat het zachtere remblokjes geweest dan de vorige keer en die slijten ook sneller. En bij een automaat slijten remblokjes sowieso iets sneller dan bij een schakelauto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de bekende autoshops zijn vaak meerdere kwaliteiten remblokken en schijven te koop.
Zelf rij ik BMW 5 serie en de eerste set hield het nog geen 15000 km vol doordat de schijven (minimaal en niet voelbaar) kromgetrokken bleken te zijn.
Nu met een duurdere set bijna 2x zo duur als de eerste set rijdt ik inmiddels al ruim 35000 km (automaat en regelmatig met zware aanhanger).
Ga qua remmen altijd voor de beste kwaliteit dit is ook je veiligheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet normaal, ongeacht als u nu met een automaat met of zonder aanhanger of sleurhut rijdt.
Wat ik vermoed is dat je remklauwen niet meer 100 % zijn en dat dus de zuigers niet volledig meer terugkeren in de klauw.

Een dergelijke klus is vrij eenvoudig zelf te doen, er zijn namelijk revisiesetjes voor je remklauw.
Doch de allermooiste oplossing is gewoon een paar nieuwe klauwen monteren of laten monteren.