Als je auto volgens de km stand aan een grote beurt toe is maar de uitgave komt even niet uit, hoelang is doorrijden dan nog verantwoord?

Zou je bijv een keer kunnen overslaan of kunnen volstaan met een kleine beurt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
28.8K

Het beste antwoord

@heidi78: Zo te zien aan jouw auto en jouw antwoord doe je het meeste gewoon zelf, en weet je ook vrij aardig hoe de staat van je auto is ;-)

@congoleo: Motorolie, koelvloeistof en remmen zijn eigenlijk de belangrijkste zaken. De eerste twee omdat je fouten pas merkt als het heel duur wordt, de laatste omdat fouten wel erg vervelend kunnen zijn. Veel andere zaken waar op gelet wordt merk je eigenlijk zelf (in een iets later stadium) ook wel tijdens het rijden.

Als je auto 'al wat ouder' is, goed strak rijdt en remt, geen remvloeistof verliest (vulniveau af en toe bekijken), niet te warm loopt en dat soort dingen, dan kan die er met verse olie en wat liefde wel weer een tijdje tegen.

Wat ik wel mis in alle antwoorden, is:
Bij het inruilen van nieuwere auto's is een volledig afgestempeld onderhoudsboekje geld waard. Ook hebben nieuwe auto's waarschuwingslampjes die aangeven dat de auto niet op de afgesproken tijd bij de dealer langs is geweest.

Mijn auto's zijn 'al wat ouder' en ik bespreek gewoon met mijn garage wat hij doet, en wat ik zelf doe (dus niet 'standaard grote- of kleine beurt'). Met de APK-keuring werpt hij toch een deskundige blik op plaatsen waar ik niet kijk, en hij meld mij ook dingen die nog niet aan vervanging toe zijn, maar wel minder aan het worden zijn (en hij heeft ervaring met mensen met fluctuerende financiële situaties).

Merkdealers rekenden mij bij een grote beurt soms schandalige bedragen voor het bijvullen van de ruitenwisservloeistof. Dat kan je je besparen als je dat stempel toch niet meer nodig hebt.

Toegevoegd na 6 minuten:
@snoepie: Dan heb je die 50.000 km zeker wel gekeken of de olie niet al te zwart wordt en gaat stinken? Als je veel moet bijvullen en geen olie onder je auto vind, duid dat vaak op slechte zuigerveren. Ook is een vers oliefilter in die periode wel fijn. Die moet namelijk de onherroepelijke metaaldeeltjes in de olie wegfilteren, omdat ze anders rond blijven stromen. Als die vol is, filtert die niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik zou zeggen tot aan de APK, aangezien die verplicht is en de rest niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas heeft de APK niks te maken met een grote beurt.. Als je rondrijdt met een kapotte nokkenas dan zal de APK je auto daar geen moment op afkeuren. Een mooi voorbeeld: mijn auto heeft op dit moment ontzettend versleten remblokken (dus rijdt ik er ook niet mee, voor ik ze vervangen heb) maar mijn APK is nog meer dan 1,5 jaar geldig! (een oldtimer heeft 2 jaar APK per keuring..)
Het ligt aan de auto en hoe goed je hem al die tijd hebt laten onderhouden.

Bij een goed onderhouden auto kun je nog makkelijk 5000 km. doorrijden. Wel moet je zeker weten dat je remmen en distributieriem goed zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maakt niets uit je voelt zelf wel aan als er iets mis is en die grote beurt is neb dat is alleen om de garage te spekken , het zelfde als olie verversen ik heb zelf 50 duizend km gereden zonder te verversen ,wel bijvullen
als het nodig is, bijhouden ollie remvloeistof en koelvloeistof de remmen zelf hoor je wel als het nodig is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe, in overleg met de garage, het ene jaar een grote beurt (bij de APK) en het andere jaar een kleine beurt. Ik rijd namelijk niet zo heel erg veel. Ik krijg altijd een paar maanden eerder dan mn apk-planning een melding dat ik een onderhoudsbeurt moet laten geven maar ik rijd daar altijd mee door tot aan de apk. Nooit problemen gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er nog garantie op de auto zit, moet je op tijd de beurten hebben uitgevoerd om er aanspraak op te kunnen maken.

Is dat niet het geval, dan hangt het van de inhoud van de grote beurt af of je door kunt rijden. Zo moet je bij 100.000km bij veel auto's de distributieriem laten vervangen. Doe je dat niet dan kun je zoveel schade oplopen dat een grote beurt het hele komende jaar niet meer uitkomt.

Is het een standaardbeurt met olieverversen, voel je geen vreemde kraakjes en hoor je geen vreemde geluiden, zijn je banden in orde, remt de auto goed en recht (en piepen de remmen niet), dan kun je nog best 10.000 doorrijden. Olie gaat veel langer mee dan voorgeschreven en als de auto niet goed rijdt, voel je dat zelf wel.
paulus811
13 jaar geleden
officieel ma gje dat tot een halfjaar uitstellen. Als je auto veel lange ritten maakt, kan ie dat ook wel hebben op zich, maar hoe eerder hoe beter...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, je kan nog wel iets langer door, maar het ligt aan een aantal dingen..en het ligt ook aan welke auto je hebt.

Het ligt aan je rijgedrag en de kilometers die je maakt. En of jezelf netjes bent geweest met het op tijd bijvullen van olie (en evt. koelvloeistof, maar dit is vaak niet nodig).
Het belangrijkste wat moet gebeuren voor het behoud van de motor is het op tijd verwisselen van de motorolie. Dit is (met wat handigheid) een klusje die je zelf kan doen. Ook het oliefilter, brandstoffilter en het luchtfilter kan je ook zelf. Controleer ook de distributieriem op kleine scheurtjes. En kijk naar de hoesjes die over de assen zitten, of daar geen scheurtjes in zitten.
Soms kan het ook nodig zijn dat de kleppen gesteld worden. Soms wordt dit ook gedaan bij een grote beurt, en de motor loopt er (kortweg) net iets beter door.
Zo zijn er nog zoveel kleine dingen, waar ze bij de meeste grote beurten even op controleren, die best belangrijk zijn. Denk aan je remblokjes en schijven. Best handig als deze nog oke zijn!
Poeh wat een lang verhaal he! En nog lang niet genoeg gezegd, denk ik..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het kort houden.

Je kunt rustig 2000 tot 5000 km doorrijden met extra aandacht op het olie peil en andere vloeistoffen! Ongeacht welke auto je hebt!

Je auto houd de meeste waarde als je kunt aantonen dat hij regelmatig en op tijd zijn onderhoud heeft gehad.

Het overslaan van onderhoudsbeurten verhoogt de kans op pech onderweg!

uitstellen/afstellen van onderhoud kost op den duur veel geld, maar een keertje een paar duizend km te laat voor een onderhoudsbeurt aanbieden kan niet zo erg veel kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je maar zorgt dat de vloeistoffen op peil staan,dus je olie en koelvloeistof in de gaten houden. Dan kun je wel paar duizend km doorrijden,maar ook je remblokken e.d. in de gaten blijven houden zodat het wel veilig blijft, grote beurt is er niet voor niets!