Hoe kan het dat anti vries wel bevriest op de voorruit?

In de ruitenspoeier van mijn auto zit anti vries. Wanneer ik het met dit weer over de voorruit spoei wordt het zicht belemmert doordat het gaat bevriezen. Is toch wel vreemd voor anti vries, toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.3K

Het beste antwoord

Anti-vries op basis van alcohol verlaagt het vriespunt. Echter als de alcohol verdampt, koelt dit de vloeistof net iets verder af die dan wel bevriesd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Anti-vries kan zelf ook bevriezen. De alcohol in de anti-vries zorgt ervoor dat het kristallisatiepunt van het water verlaagd wordt. Afhankelijk van het type kan dit een paar graden tot enkele tientallen graden lager dan 0 graden zijn.

Echter, als je het het koud genoeg maakt zal het altijd bevriezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het vriespunt zo laag is dat zelfs het antivries het loodje legt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek even de definitie van het woord vriespunt op.
Ik denk dat je bedoelt: als de temperatuur laag genoeg is bevriest ook antivries.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het verschil.?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vriespunt is het punt waarop een bepaalde substantie bevriest. Dat is een vast gegeven en kan dus niet hoger of lager worden. De temperatuur kan echter wel hoger of lager worden. Als de temperatuur onder het vriespunt van antivries komt, dan bevriest antivries...
Is de anti-vries in een lege dispenser/vloeistof tank gedaan?

In dat geval kan de verpakking misleidende info hebben (vaak is het goed tot -20).

Heb je het niet zelf in je reservoir gedaan of als er nog voor de helft aan vloeistof in zat, dan is de kans groot dat het is vermengt met water waardoor de grens van bevriezen geen -20 is maar bijvoorbeeld -5. Hierdoor is de werking niet meer 100%.

Daarbij vermengt de ruitenwisservloeistof zich met de bestaande sneeuw/ijs waardoor het dus ook eerder bevriest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet je zeker dat er anti-vries in het ressovoir zit .
als de anti-vries na het sproeien op je ruit bevriest dan ben ik bang dat het geen antivries is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra het uit de sproeier komt verdampt idd de alcohol, Maar het vermengt zich ook met alles op de ruit zodat het vriespunt ook verandert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe oud zijn de vegers ?
Misschien aan vervanging toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat de ruit een andere grotere uitstraling heeft dan de omgeving ontrekt de verdampende vloeistof warmte aan de voorruit waarna het water met de vaste bestandelen op de voorruit vastslaan en het water bevriest, er is op dat moment geen sprake meer van antivries. Verdamping kost energie en bevriezing levert de energiedie de verdamping nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das een goeie vraag man......