Moet je als het erg koud is een motor van een auto laten warm draaien voor je wegrijdt?

Ik weet dat het slecht is voor het milieu, dat is niet de kern van de vraag. Puur technisch gezien, is het voor de auto beter om de auto op temperatuur te laten komen voordat je wegrijdt? De olie is dan iets vloeibaarder vermoed ik. Lees bijvoorbeeld ook de laatste regel in de linkerkolom op: http://img268.imageshack.us/img268/2182/img0325ci.jpg

Andere bronnen op internet zeggen juist weer dat het klinklare onzin is. Graag met bronnen antwoorden!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
11.9K

Antwoorden (11)

Weet zo 1 -2- 3 geen bronnen, maar als monteur is mij altijd voorgehouden , de motor niet vol te belasten als hij niet op bedrijfstemperatuur is. Dus wegrijden kan gerust, maar de eerste kilometer (ongeveer) niet vol gas geven. Als de temperatuurmeter "los komt" kan je gerust gas bijgeven.
jc54
14 jaar geleden
Alleen als je van plan bent om direct na 't wegrijden de motor flink af te beulen. Anders heeft eerst warmdraaien geen enkele zin.
Bron: logica
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Toma;

Een auto stationair laten warmdraaien levert alleen maar onnodige slijtage op en duurt bovendien erg lang. Het beste kun je de motor starten, dan de andere nodige handelingen als licht aandoen, radio aftsemmen, gordel om, spiegels checken, etc. uitvoeren. Als je dan wegrijdt heeft de motor een seconde of vijftien á twintig gedraaid en is de olie aardig rondgepompt. De bedrijfstemperatuur is dan echter nog lang niet bereikt. Veel auto's hebben wel een metertje voor de koelvloeistoftemperatuur, maar die vertelt maar het halve verhaal. Veel belangrijker is de olietemperatuur, voor die op de juiste graad is ben je echt wel tien minuten rijden (en dus niet in de file staan) verder. Tot die tijd is het slim om zeker geen vol gas te geven. Je motor zal je bedanken met een langer leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bronnen heb ik ook niet : maar ik weet wel het beste is gewoon rustig weg te rijden dan kan de motor rustig op temperatuur komen en wat ook heel belangrijk is de versnelligsbak olie dat die rustig op temperatuur komt en dat gebeurd niet als je de auto eerst warm laat lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is ook verteld dat het voor de auto beter is.
Ook voor mijzelf is het een stuk beter.
Geen ruiten krabben, lekkere warme auto in de tussentijd ff een lekkere bak koffie gehad. Alleen maar voordelen dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@hansv: Van 10 minuten warmdraaien slijt je motor echt niet hoor! Je auto ligt straks al lang en breed op de sloop terwijl de motor technisch nog in orde is. En wat verbruik betreft, mijn auto verbruikt bij het stationair draaien 0,8 liter per uur. Dus daar lig ik niet wakker van hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef niet graag een min maar dit is wel erg eigenwijs. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@feniks: Wat is hier eigenwijs aan dan? Het is gewoon zo.
natuurlijk is het beter om hem eerst warm te laten draaien.
voorbeeld'als jij gaat sporten doe je toch ook een warming up,zodat alles lekker soepel is voor je van start gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rij zelf weg met een koude start, werkt voor mij prima. Ik ga naar buiten.. doe eerst alle handelingen buiten de auto, dan ga ik zitten en start de auto en rijdt weg.

Ik zorg altijd dat ik een condensdoekje binnen handbereik heb en de blower op vol en daar ga ik. Werkt voor mij prima.

Scheelt mij ook in de kosten, ook erg prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auto starten en dan rustig rijden totdat de auto op bedrijfstemperatuur is. Dan pas de het vermogen gaan gebruiken.

Dat is de enige juiste manier.

Dus diegene die hierboven zaten te minnen ga je schamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starten en direct gaan rijden.
Let erop dat in het begin het toerental, wanneer aanwezig, niet boven de geadviseerde 3000 toeren komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het best kan je volgens mij gewoon meteen rijden maar wel je toerental een beetje in de gaten houden. Dus niet boven de 3000rpm komen bv. Van stationair draaien word mijn auto namelijk echt niet warm trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom warmdraaien voor het weg rijden.Al de minuten dat hij alleen maar draait had je kilometers kunnen rijden.
Dat warm worden gebeurt ook als je rustig weg rijdt.En je hebt je eerste kilometers gemaakt zonder hem warm te laten draaien.De motor voelt er niks van of je er terughoudend mee rijdt of zomaar laat warm draaien.