Leerde men vroeger met loeiende motor te manoeuvreren?

Ik zag hier net een auto achteruit een inrit uitrijden. Dat gebeurde met loeiende motor (heel hoog toerental) en met uiterst lage snelheid (slippende koppeling). Ik kon de chauffeur niet zien, maar ik wist al wat ik zou zien nadat de auto zou zijn gedraaid: een oudere chauffeur. En inderdaad, het klopte.

Dit valt me vaker op. Als een auto achteruit rijdt met loeiende motor en uiterst lage snelheid, of als een auto een paar keer heen en weer moet manoeuvreren om een krappe bocht te maken of om in of uit een klein parkeerplekje te komen, en als dat dan gebeurt met loeiende motor en uiterst lage snelheid, weet je al bijna zeker dat er een oudere chauffeur in zit.

Nu vraag ik mij af: leerde men dat vroeger zo op rijles? Zo ja, wat was destijds de reden om het zo te doen?

Of is dit iets dat vanzelf komt met de stijgende leeftijd, en is er dus grote kans dat ik dit rond het jaar 2047 ook ga doen? Als dat het geval is, wat is daar dan de oorzaak van?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Een reden zou ook kunnen zijn: het moeten concentreren op verschillende zaken tegelijk. Het lichaam van mensen op hogere leeftijd is vaak ook wat strammer, waardoor de concentratie ook daarop gericht is (pijn?) en de focus op de pedalen wat minder.
Het antwoord op je vraag: nee, dat werd ook vroeger niet geleerd: ook toen molde je de koppeling van de auto daarmee.
.

Toegevoegd na 3 uur:
Ook ik vind het generaliserend om alleen oudere mensen van dergelijk genoemd rijgedrag te "betichten". Ook bij mindervaliden is het me opgevallen en in die context bij mezelf. Het is, naast een concentratie-puntje, ook een gewoonte, die (mijn ervaring) vrij simpel is af te leren.
En Cryo: of jij in 2047 ook zo handelt is uiteraard alleen zeker te zeggen, als ik in mijn kristallen bol kijk..... en gezien jouw ideeën daarover behoorlijk zinloos LOL.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ook vroeger was het al slecht voor de koppelingsplaten om met slippende koppeling te rijden dus nee, dat werd niet geleerd.

Ik denk dat je waarneming toevallig is, al manoeuvreren oudere (65+?) chauffeurs misschien wel vaak voorzichtiger omdat hun waarnemings- en reactievermogen wat minder is. Daar komt vaak nog bij dat ze wat stijver in de rug/nek zijn en daarom minder goed naast/achter zich kunnen kijken.

Dat ze (daarom of om een andere reen) ook met slippende koppeling en hoog toerental gaan tijden lijkt me onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met je eens, dat het generaliseren is... het is vraagsteller opgevallen dat dit vaker voorkomt bij oudere mensen.
Dat werd nog nooit zo aangeleerd.
Wie zo rijdt, kan niet rijden.
Die hebben geen gevoel meer om te "spelen" met gas en koppeling.
Zijn koppelingsplaat zal het vlug begeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet aangeleerd en in principe is dat hier ook niet nodig.
Eigenlijk is het achteruit, koppeling los en weinig tot geen gas.
Het verhaal wordt natuurlijk anders als je achteruit ergens omhoog moet, maar dan nog is het gepast gas geven.

Waarom men dit doet is om verschillende redenen, ten eerst het lijkt en klinkt zogenaam stoer ( is het natuurlijk absoluut niet ) ten tweede men is onzeker en daarom met één voetje op de koppeling rijdt.
Dat heeft niets met leeftijd te maken maar meer met gewoonte.
Als je ouder bent heb jij ook gewoontes aangeleerd.
Dat dit alleen of vaak bij ouderen voorkomt verwijs ik naar het rijk der fabelen, dat is hetzelfde als dat vrouwen meer stoepranden raken en over het algemeen slechter rijden.
Gewoon larie dus.

Ik denk niet dat dit verschijnsel over dertig jaar nog voorkomt.
De versnellingsbak zoals wij die nu nog kennen raakt steed meer en meer verdrongen door automaten.