Bestelbus. Waarom diesel of waarom benzine?

Een bestelbus kopen. Als je niet kijkt naar het wegenbelastingvraagstuk, laat dat dus even buiten beschouwing, wat zijn dan de argumenten vóór een diesel of juist vóór een benzinemotor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.3K

Antwoorden (4)

Diesel: goedkoop maar geeft veel roet, zeker met 2ehands bus zonder moderne roetfilter. Benzine: CO2 uitstoot, niet gezond voor de opwarming van de aarde. Beste keuze: een benzinebus op LPG mits goede afstelling. Je achterkleinkinderen zullen je er dankbaar voor zijn, en ik zou dit niet durven schrijven zonder dat ik nu zelf met LPG rijd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik begrijp je N. Ik had dat zelf ook al bedacht. Het wordt een gewetensvraag. Bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fout, CNG is beter dan LPG!
Want CNG is 40% zuiniger en is aardgas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een moderne diesel produceert nauwelijks roet, vooral als er netjes mee gereden wordt.
(Dat laatste is bij bestelbussen om een of andere reden heel zeldzaam)
Een diesel behoudt langer zijn waarde dan een benzine auto en gaat ook veel langer mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aardgas instalatie is nog schoner en voordeliger dan LPG.. En in zo'n bus kan je zo'n enorme tank vast wel kwijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van het werk en het aantal kilometers op jaarbasis.
Als je een "werk"bus nodig hebt en/of veel kilometers maakt, kun je het best voor een diesel gaan.
Als je met minder trekkracht kunt volstaan en je maakt alleen korte ritjes (waardoor de motor minder op bedrijfstemperatuur draait), zou je beter af kunnen zijn met een benzinemotor.
De moderne benzine en dieselmotoren zijn allebei veel schoner geworden de laatste jaren.
Kortom er zijn dus meerdere argumenten voor én tegen beide motoren die je tegen elkaar moet af wegen.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...En als het nu gaat om een oldtimer bus?
jc54
11 jaar geleden
Dan zou ik voor de diesel gaan. Die is in het algemeen betrouwbaarder.