Waarom laten wij in Nederland nooit onze alarmlichten zien als we in een file rijden, terwijl dit wel geleerd wordt?

Ik leer nu voor mijn theorie examen rijbewijs B. Ik las net dat het dus verplicht is, in het buitenland zie ik het wel gebeuren maar hier in Nederland echt zelden.

11 jaar geleden
in: Auto's
5.7K

Het beste antwoord

Tweeledig denk ik:
Aan de ene kant denk ik dat het te maken heeft met het feit dat wij hier in NL bijna overal van die matrix borden boven de weg hebben hangen die aangeven dat er verderop file (vorming) is. Dan weet men eigenlijk al dat er dus verderop geremd moet gaan worden, de verrassing is er dus wel af. Ik kan me zo voorstellen dan in landen waar deze borden in mindere mate aanwezig zijn, het gebruikelijker is om de achterligger te waarschuwen dmv de alarmlichten.
Aan de andere kant: Ik heb zelf veel in het buitenland gereden en wellicht mede hierdoor heb ik het mezelf ook aangeleerd - ik wist niet eens dat het blijkbaar intussen verplicht is in NL, waardoor ik ervanuit ga dat veel andere weggebruikers hier ook niet van op de hoogte zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb het me aangeleerd wel te doen.
En in Duitsland al helemaal ,omdat daar vaak veel harder gereden wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak of soms als mensen aansluiten achter aan in de file dan willen ze nog wel eens de alarmlichten aanzetten. Als de auto er achter dit ook doet dan doet hij ze weer uit. Dit zie ik nog wel regelmatig maar niet altijd. Dus nooit? Nee, niet mee eens. Het kan wel eens niet gebeuren omdat de auto's er achter ook gelijk aan het afremmen zijn dus dat de bestuurder denkt of er van uit gaat dat zijn achterligger het al heeft gezien. Gewoon de laatste hun alarmlichten aanhouden tot de volgende aansluit, lekker duidelijk naar iedereen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat dat vroeger niet verplicht was en ook niet geleerd werd !!

Ik heb mijn B rijbewijs in 93 gehaald toen was het er nog niet
In 95 mijn A rijbewijs toen ook niet
In 2008 mijn c toen werd het wel aangeleerd met zowel theorie als praktijk

Vandaar dat niet iedereen het doet !

Tevens zal er ook in Nederland nooit een bekeuring uitgedeeld worden voor het niet te doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit geld alleen bij het laatste voertuig die de file inrijd.
Zodra daar weer een achter zit dient het gevarenlicht uitgeschakeld te worden.

Waarom velen dat niet doen?
Tja ik denk dat dat te maken heeft met een stukje discipline.
Net als het veranderen van richting, ook hier wordt vaak verzaakt om richting aan te geven.

Maar blijf vooral het goede voorbeeld geven en vele zullen u volgen.
Ik doe het in ieder geval wel.